30.06.2019 eenenzestigstedag 16km van le Soelle naar Conques

30 juni 2019 - Conques, Frankrijk

Om kwart voor zeven aangelopen eerst rustig het gehuchtje uit. Bij het volgende gehucht water bij vullen en wat fruit en een broodje kopen. En dan begint de klim omhoog weer. Het begint voort saai te worden. Na negen km komen we op een mooi schaduw plekje waar we gaan zitten en onze gekochte etenswaren op te eten. We hebben tijd en gebruiken onze rugzag als hoofdkussen om een dutje te doen. Om half een arriveren we in Conques. Achter de kerk is het klooster waar we slapen. We gaan naar binnen doen onze rugzakken af en schoenen uit. We kunnen pas om twee uur inchecken. We lopen het stadje in wat erg toeristich is. Het is een van de mooiste stadjes van frankrijk. We gaan een restaurantje binnen om in de achtertuin lekker in schaduw wat te gaan eten en drinken. Hoegaarden. Een ijsje na. Buiten is het paardenmeisje ook aan gekomen. Ze bind haar paarden vast in het kleine straatje en gaat ook op het terras zitten. Krijgt natuurlijk veel bekijks. Als weer terug zijn zien we een hele rij staan die om in te schrijven. Alle rugzakken moeten in plastic zakken en een man spuit er een goedje in tegen bedwantsen. Ook staan er kannen water en siroop om te drinken. Als we aan de beurt zijn zitten er een Belgische en een Nederlandse vrouw om in te schrijven. Bij het zien van mij  credential worden ze wel antochiast. Ik ben voor  hun de eerste Nederlander die van zo ver komt. Het streeld mij natuurlijk wel om dat te horen. We betalen en worden naar onze kamer, drie persoons, gebracht. Douchen kleren wassen en even gaan liggen. Om vijf uur loop ik het stadje even in maar het is zo warm dat ik een plekje onder een boom op zoek om wat koel te zitten. En dit te schrijven. Wij zitten te wachten  tot we kunnen eten komt er een pater, allemaal in witte pijen, hij moet sterke mannen hebben om een piano te verplaatsen in de kathedraal. Oke met zeven man mee een vrijwilliger die al meteen tegen de pater zei, hij is te voet uit holland komen lopen. Oke. Piano verzet. Terug  naar de eetzaal. We zijn met ongeveer veertig mensen. De pater komt van alles vertellen in het frans. Het ultrea lied word gezongen. Eten. komt hij naar me toe. Of ik dadelijk met de pelgrimszegen een stukje in het nederlands wil zeggen. Het is allemaal voorbereid. Alleen lezen. Ue ja oke. Wat moet ik anders. Maar eerst eten. wieteke en tinneke zitten naast ons. Ook de Ier van gisteren en een nederlandse met haar franse vriend. Lekker gegeten. Goed en genoeg. Wijn is er ook bij, ik neem maar wat extras zodat ik dadelijk goed kan voorlezen. In de kathedraal vier monnikken die liederen zingen en af en toe wat vertellen. Dan ik met een duitser en een engelsman. Om de beurt wat voorlezen. Na afloop zingend door de hele kerk lopen. Ik krijg er niets van mee. Alles in het frans. Jan wist een bar waar je een halve liter hoegaarden kon drinken. Bij deze hitte niet verkeert. Bij terugkomst was er een orgelconcert in de kathedraal. Nog even luisteren en dan gaan slapen. Even dit verhaal afgemaakt. En nu moet ik echt naar bed.

1. Martien:
    30 juni 2019
    Weer mooi verhaal.wordt druk onderweg zo te zien.
    Maak ook eens een foto van het paarden meisje wil ik ook wel eens zien🙂.nog veel plezier groetjes
  2. Mia en Jan:
    30 juni 2019
    Martien,zoals we lezen en zien op de fotos komen er steeds meer mede pelgrims om voetje voor voetje naar Santiago te lopen,wel heel fijn dat je niet meer alleen hoeft te lopen.40 mensen gezamenlijk eten smaakt alles ook nog lekkerder ,en zeker met een groot glas Hoegaarden.
    Met de pelgrimszegen gaat het weer zeker lukken aankomende week. Suc🍀🍀🍀🍀🍀🍀 .Gr Mia en Jan🍺
  3. Jolanda:
    30 juni 2019
    Petje af vriendje wat je al hebt gepresteerd. En dat vinden ze daar dus ook en als ze dat daar al niet vinden.... nou..... RESPECT! Mag je terecht trots zijn op jezelf! Heb wel zitten lachen om je verhaal. Zie het al helemaal voor me.... zo niks voor jou maar je doet het toch... 👍😀💋 Nog ff volhouden wordt het minder steil en warm en wordt het nog meer genieten. 🦶🍀🙏🚶🏻‍♂️💪😘
  4. Franka:
    1 juli 2019
    Echt niet normaal wat jij doet.. echt respect Martien.. en ja vanuit hier geweldig om jouw verhaal te lezen.. blijft bijzonder en wat een sterk mens ben jij.. 🍀😘
  5. Annie en Mart:
    1 juli 2019
    MARTIEN dat doen jou niet veel na wat jij doet in die hitte en al die ik vind het zeer knap maar het word iets minder warm en met die word het ook iets minder lees gelukkig maar voor jou en je krijgt steeds meer mensen om je heen gezellig met eten en een glaasje bier er bij en nog wat buurten en dan alles weer klaar maken voor de volgende dag weer vooruit iedereen vind het knap en geweldig en maar weer genieten met van alles wat je ziet en mee maakt. GR MART
  6. Rian Vinken:
    1 juli 2019
    Ben ook erg benieuwd naar het paarden meisje 😇
  7. Andrė Meeuws:
    1 juli 2019
    Na ruim 60 dagen aan de wandel een stukje staan preken in een kerk. Je wordt meer en meer een pelgrim. Geweldig.
    Ook leuk dat ze het daar ook waarderen dat je te voet uit Someren bent gekomen.
    Goed bezig.
    Keep on walking: voetje voor voetje 🙋‍♂️👍
  8. Mieke knufman:
    1 juli 2019
    Wat een leuke verhalen. Echt respect.
  9. Henri:
    1 juli 2019
    Mooi om je verhalen te lezen. Het is ook bijzonder dat je met zo veel andere mensen kontakt maakt. Vergeet je je hele leven niet meer. Onze pastoor in Mierlo is pas overleden. Ze zoeken nog iemand die preekt of voorleest uit de bijbel. Iets voor jou Martien? Ervaring heb je al. Geniet van alles en ga er voor.
  10. Truus en André van gogh:
    1 juli 2019
    Ja Martien dat voorstel van Henri wilde ik ook zeggen.wedden dat onze kerk weer vol loopt met mensen.🤣Nee alle gekheid op een stokje je doet het toch maar.veel respect.Succes vandaag .
  11. Mia en Jan:
    1 juli 2019
    Als Martien zijn pelgrims tocht naar Santiago heeft volbracht ,hij kan wel een jaar preken zondags in de kerk van Mierlo ,Someren mag ook,en misschien ook wel in de H.missen van Ommel in de maand Mei,want dat zijn ook pelgrims die daar voetje voor voetje ,of op de fiets aankomen,hij zou een goede Pater familias of Missionaris familias zijn met ervaring over een Pelgrimstocht kunnen vertellen.Martien ,jij past goed op of achter een preekstoel.Martien ,jij bent echt een KANJER,respect voor wat jij doet,geniet van alles om je heen🥾🥾🍀🍀🍀🍀🍀🍀
  12. Anja van Bussel van de Laar:
    Ha Martien,

Wauw wat gaaf wat jij aan het doen bent!! Hoe vaak is dat de Kennedy mars :)
  13. Margo en Jacques:
    1 juli 2019
    Wij zijn je ook maar eens nauwkeurig aan het volgen, Martien, want het is toch heel wat! En het inspireert moet ik zeggen!
    Zet 'm op en laat ons meeleven en meegenieten!
  14. T. Van de Voort:
    1 juli 2019
    Ja Martien al die reacties daar hoef ik niks meer toe te voegen ,kanjer💪💪 alles is al gezegd pelgrim , Hans en ik hopen je ergens in Noord Spanje tegen te komen want dat gaat jou lukken 💪💪amigo.
    Buen Camino 🚶‍♂️👌
  15. Mieke en Gerard.:
    Gaat goed Martien goed gezelschap
    Mooie foto,s ,lekker eten goei glas
    Bier.je bent een kanjer put.
  16. Fried:
    1 juli 2019
    Martien...knap..t zal best afzien zijn als die temperaturen oplopen....waar ik ook erg benieuwd naar ben is dat paardenmeisje.....ook dat ze meer bekijks heeft dan jij snap ik niet zo goed....zonne knappe stoere mens minne baard.....gruw gespierd en leeftijd geschat ver onder de 60....maat ik denk veel aan je...zet m op en jouw verhalen kunnen alleen maar een inspiratie zijn voor velen......groetjes...Fried