01.07.2019. Tweeenzestigstedag 22km van Conques naar Livinhac le Haut

1 juli 2019 - Livinhac-le-Haut, Frankrijk

Kwart voor zeven ontbijt half acht aangelopen. We lopen eerst helemaal naar beneden in dal om dan stijl omhoog te gaan. We waren al gewaarschuwt dat het een heftige klim zou worden. Ik was in een uur boven en had anderhalve km afgelegd. Even uitpuffen en verder naar het volgende gehuchtje vijf km verder. Even op het terras thee drinken met een stuk cake. Een frans vrouwtje, die we ook al dagen zien, komt naar ons toe en wijst ons op een afkorting in het boekje. We nemen haar raad aan. Ook zit er een beklimming minder in. Het gaat ons tenslotte niet om de km. We komen nu in een ander gehuchtje. We bellen de reservering af en bellen voor een andere. We bestellen een broodje, met brood ter grote van overlangs een brood doorsnijden, gezond om mee te nemen. Uiteraard eerst weer omhoog maar dan word het beter we lopen drie uur over een soort kam zodat we aan bijde zijden prachtige vergezichten hebben. Af en toe een beetje omhoog maar meer omlaag. Het weer is ook beter achtentwintig graden een beetje wind. We dalen weer af naar de  allei vam de Lotte. Om half drie op een  bankje  ons brood(je) gezond opgegeten. Nog vijf km naar onze slaapplek.  Na nog een laatste klim om vijf uur aangekomen. De eigenaarresse wacht ons al op. Eerst moeten we gaan zitten en munt of citroen siroop drinken. Water komt uit de koelkast. Wel lekker ze drinkt aan om meer te drinken. Het is een spraakwaterval. Na een uur kunnen we douchen. Om zeven uur in het restaurant tegenover het gemeentehuis. Heet toepasselijk Le Marie. Er zitten drie mensen en we kunnen kiezen uit een salade met chorisoworst met een soort tortilla een stukje kaas en een stuk meloen. Dat alles voor twaalf euro iets anders is er niet. Na overleg de keuze vemaakt. Laat maar komen een hoegaarden maakt het kompleet. Het paardenmeisje, haar naam is Nava, komt binnen met francese die ons getipt heeft komen ook binnen. Jan word gevraagd om te tolken. Nava spreekt alleen maar duits. De francesse frans en een een beetje engels. Jan probeert zo goed mogelijk iedereen te laten begrijpen wat er bedoelt word. Nava is vegetarich om het nog wat moeilijker te  maken. Maar alles word geregeld. Nava is een mei in zwitserland vertrokken. Ze is zeventien jaar. En slaapt meestal in een tentje bij haar paarden. Vanavond staan haar paarden in een wei van de burgemeester er staat een hutje op waar zei vannacht slaapt. Ik vind het wel knap van zo'n meisje. Zei gaat tot Cahors en dan nog iets verder frankrijk in. Niet naar compostella. We kletsen wat en gaan slapen. Eerst alles tegen elkaar open zetten het is erg warm op de kamer. Op naar morgen.

1. Marina:
    1 juli 2019
    Ha Martien, ik heb in een ruk al je verslagen gelezen. Geweldig zoals jij alles beschrijft. Ben erg onder de indruk van jou kennis van de natuur. Prachtig. Veel wandelplezier en geniet er vooral van. Heel veel groeten René en Marina
  2. Isi fondon:
    1 juli 2019
    Hoi amigo mooi man het blijft boeiend om je verhalen te lezen en je geniet ervan , ondanks het ook wel zwaar zal zijn .
    De pintjes smaken goed zeker met dit weertje, geniet er maar lekker van amigo.

Requerdos de familia fondon😘😘
  3. Annie en Mart:
    2 juli 2019
    HOI MARTIEN alweer een zware dag achter de rug maar hij is voorbij en nu maar fijn wat rusten dan weer goed en een glaasje bier of een glaasje wijn dat is goed voor mensen die een zware dag achter de rug hebben en ik lees dat het weer wat aangenamer word het is geweldig om zo'n tocht te lopen en iedere keer weer die mooie foto ,s en die leuke verhalen en vandaag maar weer genieten van al die mooi mooie om je heen ik zag gisteren avond dat meisje met die paarden ook wel leuk iedereen vind het gezellig en leuk het is prachtig GR MART..
  4. Andrė Meeuws:
    2 juli 2019
    Mooie omgeving en eindelijk ook enkele foto's van het veelgenoemde paardenmeisje. Waarvoor dank. We moeten immers ook een beeld krijgen van de diverse mensen die je zoal tegen komt.
    Dat maakt het lezen van je verhalen nog interessanter.
    Keep on walking: voetje voor voetje 👍🙋‍♂️
  5. Mat Wijlaars:
    2 juli 2019
    Goed bezig Marien, erg leuk om jouw verhalen te lezen en foto's te bekijken! Petje af en geniet ervan, het wordt alleen maar mooier zeggen de 'experts'!
  6. Rian Vinken:
    2 juli 2019
    Leuk Martien de foto van het paardenmeisje. We werden nieuwsgierig😜. De tocht lijkt me steeds indrukwekkender. Hoop dat het ook echt zo is. We volgen je op de voet!
  7. Greet:
    2 juli 2019
    Hoi Martien fijn dat er zoveel mensen je volgen. Je mooie verhalen wat je ziet en mee maakt.Het is toch een hele klus om na zo'n dagen nog een verhaal teschrijven en mooie foto's. Idd dat paarden meisje leuk dat we ze ook zien. Goeie reis jonge. Bart en Greet
  8. Mia en Jan:
    2 juli 2019
    Skón verhaal en ook skón foto’s,zo te zien zal je wel lekker uitrusten /slapen op de verse bedden.Ik zou zeggen slaap lekker en morgen gezond weer op,SUCCES MORGEN 🥾🥾🍺