13.09.2019 honderdzesendertigstedag 21km an Cee naar Finstera

13 september 2019 - Fisterra, Spanje

Half acht op. Kwart voor acht weg. Na een kwartier een restaurant waar ik kan ontbijten. Gisteren stijl omlaag vandaag stijl omhoog. Maar de gedachte, dit is de laatste, verzacht het een heel stuk. Wanneer ik na drie kwartier boven ben en een stuk autoweg heb gehad zie ik aan de andere kant heel in de verte de vuurtoren wat mijn allerlaatste doel is. Ik voel enige opwinding omhoog komen. Voor dat punt heb ik honderdzesendertigdagen en om en nabij tweeduizendenzevenhonderd km gelopen. Als ik zo terugkijk is het moeilijk te vatten. Maar ik ben er nog niet. Ik loop door bossen met af en toe een kijkje op de baai waar Finstera aan ligt. Mooie vergezichten over de baai en zo gaan de km snel. Ik loop door wat dorpjes. Tot ik aan het strand kom. Daarna enige km over een geplaveid pad langs het strand naar Fistera. Daar ga ik in een restaurant  zitten om wat te drinken. Ik heb hier prachtig uitzicht over een strand. Ik kan hier ook slapen. Ik besluit om vandaag hier te blijven. Morgen de eerste bus naar Santiago en dan door naar Porto. Kan ik vanmiddag nog even in de zee zwemmen. In Santiago heb ik ook niks te zoeken. Maar eerst door naar de vuurtoren. Drie km heen en drie km terug. Ik laat mijn rugzak en stokken staan. Een beetje opgewonden loop ik de laatste km. Nog een laatste keer vijfhonderdmeter fout gelopen. Maakt allemaal niets uit. Ondertussen prachtige kijkjes op de baai en in de verte de oceaan. Bij het nulpunt staat een spaanse familie selfies te maken. Ik zeg zal ik de foto maken? Ja graag. En dan natuurlijk zij van mij. Even van het moment genieten en al gauw de terugweg. Het is erg touristisch. Bussen vol rijden aan en af. Na iets meer als een half uur ben ik weer in finsteria. Ik loop langs het busstation en zie dat dat om twee uur open gaat. Ik ga in een restaurantje wat eten. Salade en een duitse bokworst heerlijk. Terug om een kaartje te kopen. Op zaterdag vertrekt de eerste bus pas om kwart voor tien. Eentje rechtstreeks en eentje via allerlei dorpjes. De rechtstreekse bus is om kwart over elf in Santiago. Dat komt mooi uit kan ik de flixbus naar porto om tien over twaalf nemen. Ik koop een kaartje naar Santiago. Moet wel de goede bus nemen krijg geen geld terug als het fout gaat. Reserveer via internet meteen een kaartje voor de flixbus. Nu terug naar het pension. Inchecken is niet nodig gewoon vijfentwintig euro betalen en de kamer is voor mij. Lekker douchen. Kleren wassen doen ze niet maar er is een wasserete vlak bij. Alles in een vuilniszak en naar de wasserij. Daar aangekomen alles in een grote trommel drie euro erin, maar dat lukt niet teller blijft op twee euro staan. Komt een vrouw aan ik probeer haar uit te leggen wat er aan de hand is. Krijg een spraakwaterval in spaans te horen, maar zij begrijpt het wel. Kom terug met een stuk ijzerdraad en begint in de inworpgleuf te porren. Mijn twee, ik had er inmiddels al vier in gegooid, en ja twee euro,s er uit. Eentje er in en ja hij draait. Ik vraag is het ook droog als het klaar is. Weer een hoop spaans over me heen. Zij trekt de deur open voelt aan de was kijkt mij verbaast aan. Ik kijk haar aan, jaa. Wijst ze naar boven is het een droogtrommel. Lachen sorry. Alles in de wasmachien weer drie euro erin. En draaien. Ik wil gaan maar de vrouw blijft druk gebaren. Ik snap niet wat ze bedoelt. Ze drukt me op een stoel en gaat weg. Even later komt ze terug en drukt me drie euro in mijn hand. Ik bedank haar en geef haar mijn liefste glimlach. Dan op zoek naar de vvv om mijn Finstera oorkonde te halen. Dat duurt wel een half uur. Terug naar de wasserette. Alles nogmaals in de droogtrommel en deze keer gaat het goed. Dan even naar een bar een pilsje drinken en aan dit verslag werken. Na een half uur terug en alles droog. Terug naar het pension alles opruimen en naar het strand zo had ik het van morgen voor ogen. Wat moet ik in Santiago als hier zo,n prachtig strand is. Heerlijk een paar uur aan het strand vertoefd. Lekker gezwommen, water was koud maar erg lekker. Na genoten te hebben terug naar pension lekker douchen in een ruime douche. Gewassen kleren aan en naar het dorp om wat te eten. Er is nu geen klok van tien uur dus lekker relaxt eten. Een kamer in porto geboekt voor morgen en daar nog maar een wijntje op genomen. En dit verslag geschreven. Het is nu kwart over tien ik denk dat ik nog een wijntje neem en dan terug loop om te gaan slapen. Morgen niet lopen maar bussen naar Porto.

1. Marjan:
    13 september 2019
    Goede thuisreis. Zal wel wennen zijn om je te laten vervoeren en niet zelf te wandelen! Tot ziens bij Tai Chi🙋
  2. Jolanda:
    13 september 2019
    Wat weer een mooi verhaal vriendje! Tis er een met een (hardop) lach en een traan! 😊 en super mooie foto s weer! Lekker genieten van je wijntje! Doe ik ook! Proost op jou! 💪🥇👏🙏🍀😍✈️✈️✈️✈️✈️
  3. Mieke en Gerard.:
    13 september 2019
    Morgen een goeie terug reis.
  4. Angeline:
    13 september 2019
    Gefeliciteerd Martin! Wat een mooi slot van je reis. Moet een geweldig gevoel zijn zo aan het eind van een stuk aarde te staan. Goede reis terug!
  5. Franka:
    13 september 2019
    Gewoon ff geen woorden voor,alhoewel als ge terug ben in Summere en ons lezers niet wilt teleurstellen.. ge kent blieve skreve hè (al gadde mar boodschapjes doen bij de Jumbo) 😂😂 nogmaals!! Martien, wat een prestatie.. niet normaal dat jij dit gedaan hebt en nogmaals een hele diepe buiging, respect en genoten van jouw gelopen kilometers.. Dankjewel en geniet straks weer van ons mooie Brabant en van onze mooie familie, die bijna weer compleet is.. ❤️
  6. Henri:
    13 september 2019
    Gefeliciteerd Martien geweldig mooi. Een goede terugreis en tot ziens in Summere. Liefs van ons
  7. Nancy Lamberts:
    13 september 2019
    Martien je bent er jou einddoel.wat ongelooflijk knap. Dat jij dat allemaal te voet hebt gedaan is eigenlijk niet te snappen.Geniet nog een dagje en wens ik jou een goeie reis terug🍀
  8. T. Van de Voort:
    13 september 2019
    Top Martien ,geweldige prestatie je hebt je doel gehaald top 👍🙋‍♀️🙋‍♂️ morgen een goede busreis naar Porto, en zondag een goed vlucht naar Eindhoven 😀🌾
  9. Cor van D:
    14 september 2019
    Hi Mart gefeliciteerd. Heel fijne dag morgen. We gaan je verhalen missen. Nu was het elke avond even kijken hoe het ging en wat je mee maakte. Bedankt was mooi ben echt onder de indruk. Groeten Maria en Cor
  10. Franca:
    14 september 2019
    Super Martien, einddoel gehaald,RESPECT!!!!
    Een goeie reis terug en tot weer in Someren .
    Groetjes Marcel en Franca
  11. Mark:
    14 september 2019
    Mart wat een tocht. Geweldig gedaan. Wassen is niks voor mannen. Kreeg ik ook te horen tijdens het stukje lopen met jou. 😎
    Fijne reis terug en tot binnenkort.
  12. Gerrit Carla:
    14 september 2019
    Dikke proficiat Martien met het behalen van het nul punt,wij zijn trots op jou ,wat een afstand wat een mooie verhalen ,de mooie foto,s wat zul je mooie herinneringen hebben van deze tocht ,al die mensen die hebt ontmoet in een woord geweldig Martien ,tot ziens in summere,Gr van ons.👍👏👏👏👏❤️🏰💒🗻🏜🛤🌅
  13. Annie en Mart:
    14 september 2019
    GOEIE MORGEN MARTIEN het zit er op nu weet ik zeker dat ji gruwelijk blij bent maar het is een geweldige en een hele mooie en rijke ervaring verder soms ook moeilijker maar dat hoort er bij en geweldige mooie foto s en schitterede natuur maar je hebt allemaal mee gemaakt geweldig hebben wij ook wat mee kunnen genieten och vandaag alles nog wat regelen en zondag naar huis hiep piep hoera zondag weer ne SUMMEREN MARTIEN ZONDAG GOEIE REIS TERUG GR MART HOUDOE..
  14. Andrė Meeuws:
    14 september 2019
    Martien proficiat. Ik hoop dat deze reis heeft gebracht wat je voor ogen hebt gehad toen je er aan begon.
    Ik heb genoten van je foto's en verhalen bedankt hiervoor en tot zondag in Someren. Uit gewandeld. 👍🙋‍♂️😊
  15. Mia en Jan:
    14 september 2019
    Goede morgen Martien, in een woord het is GEWELDIG .Nog een mooie dag vandaag,morgen gezond weer op en vliegensvlug naar Someren toe.Bedankt voor al die mooie verslagen en de mooie fotos,wij hebben genoten iedere dag weer van jou 🥾🥾pelgrims tochten.👏👏Gr Mia en Jan.
  16. Franka dG:
    14 september 2019
    Geweldig knappe prestatie Mart! Petje af 🧢Nu heerlijk voldaan terug naar Someren. Wij kijken er naar uit je weer te zien! Tot snel lieverd! 😘
  17. Hans deelen:
    14 september 2019
    Gefeliciteerd net deze GEWELDIGE prestatie. Veel gezien, mooie mensen ontmoet en (bijna) geen blessures. Wat moet ik smorgens nu lezen als ik op de wc zit?
  18. Kathy Haans:
    14 september 2019
    Goede reis, ik zal je verhalen missen!
    Tot ziens bij Tai Chi.
    Groetjes, Kathy
  19. Arna lammers:
    14 september 2019
    Martien gefeliciteerd met deze geweldige prestatie, dat zijn er weinig die dit ook kunnen en doen.Wij wensen jou nog een fijne laatste dag in Spanje,en een goede vlucht naar Eindhoven.Dikke knuffel van ons groetjes uit Mierle
  20. Pepe Voorbraak:
    14 september 2019
    Wat een super mooie plek om je reis af te sluiten!
    Heerlijk aan het strand.....
    Ik probeer me voor te stellen hoe het moet voelen morgen al je vrienden familie weer te gaan zien.
    Misschien wil je na ff knuffelen gewoon weer aanlopen....😆
    We zullen je rustig laten acclimatiseren😜😏
    Ik vind het in ieder geval super je weer te zien morgen!!!
    Goeie reis!!!!😘😘😘
  21. Marja van Mierlo:
    14 september 2019
    VAN HARTE GEFELICITEERD met het behalen van je geweldige prestatie, 👏👏👏 ik heb er super veel respect voor, geniet nog van je laatste dag en morgen weer 🛫 En in enkele uren weer 🛬 Waar jij 4,5 maand over gewandeld hebt, zal wel even vreemd voelen. Ook wil ik je nog even super bedanken voor de geweldige verhalen die je elke dag Schreef. Ik zal ze gaan missen, maar aan de andere Kant weer heel Fijn dat je morgen weer in ons midden bent. 😘😘
  22. Lianne van Rooij:
    Super gedaan!
    Wat een reis.....genoten van je verhalen.
    Een goeie reis terug en geniet van je thuiskomst.
  23. Thijs en Annet:
    14 september 2019
    Proficiat martien, wat een prestatie!!! Als we thuis waren geweest hadden we de vlag uitgehangen, maar nou drinken we gewoon een pilsje op jou in sardinie!!!
    Tot gauw, geniet maar lekker van je thuiskomst met iedereen xxx
  24. Lisanne:
    14 september 2019
    Martien, in één woord geweldig, jouw avontuur, jouw foto's, jouw verhalen, jouw eindbestemming, en voor jouw een behouden reis terug naar huis,,, veel liefs xx