14.09.2019 honderdzevenendertigstedag van Finstera naar Porto

14 september 2019 - Porto, Portugal

Acht uur op. Wat rommelen en dan toch weer rugzak op en naar het busstation. Ik moet er om half tien zijn maar moet nog ontbijten. Langs het busstation is een restaurant waar ik gisteren ook gezeten heb. Daar ga ik heen. Ik bestel een gezond ontbijtje. En kijk naar de zon die langzaam hoger,over het haventje waar ik uitzicht op heb, komt. Er staan al veel pelgrims te wachten en ook de bus komt ruimschoots op tijd. Om kwart over negen ga ik ook maar eens kijken. Ik moet bus zeventiendrieentachtig hebben. Dat nummer kan ik nergens ontdekken. Tot er nog een bus aankomt. Die moet ik hebben volgens de chauffeur. Het is wel zeventienachtentachtig maar een paar meer of minder maakt hier niet uit. Ik zoek een plaatsje en relax weer. Rugzak in de bus ik zit mooi bij het raam dus rijden maar. Ik kijk wat rond en doezel af en toe weg en voor ik het weet ben ik in Santiago. Ik stap rustig uit rugzak ligt al op de grond. Ik zie iemand staan te roken waarvan ik de denk die zal hier wel horen. Ga er heen en zeg Flixbus, hij wijst naar beneden. Twintig en eenentwintig. Ik sta erboven. Roltrap af en gevonden. In de automaat wat drinken en een paar boterhammen. Daar kan ik wel in Porto komen. Komt een bus iedereen daarnaar toe. Ik laat de chauffeur mijn ticket zien. Dis bus no zegt hij. En ik ga weer zitten wachten tot er een bus stopt met Fixbus erop dit moet hem zijn. Rugzak er in. De chauffeur scant mijn bewijs. No 15a zegt hij acht of negen a. Ik had voor drie euro een plaats uitgezocht maar dat werkt niet zo te zien. Maakt niet uit ik ga zitten en langs mij zit niemand. Wel zo handig. Hij vertrekt redelijk op tijd. Ik kijk wat uit het raam en zie het heuvelachtig terrein aan me voor bij schieten. Dit blijft zo tot in Porto. Onderweg stopt de bus drie keer om passagiers in en uit te laten stappen.  En rijd meteen even door de wasstraat!. Ik lees wat doezel wat weg en ben na vier en een half uur ben ik in Porto. Het is een uur vroeger hier. Ik stap uit rugzak om en loop naar een plein waar veel terrasjes zijn. Ik bestel wat eten en een koffie. Daarna een biertje om dit verhaal te schrijven. Ook voor mij dat ik mijn verslagen straks tot op de laatste dag compleet heb. Om vijf uur ga ik naar een taxi om bij mijn slaapadres te komen. Ik kan inchecken vanaf zes uur.  Ik ben te vroeg. Niemand aanwezig. Wel een code opener maar ik heb geen code. Is een beetje een achteraf wijkje. Maar wat wil je voor twi tig euro. Iets verder is een bar waar ik een pilsje neem en wacht. Ik vroeg de taxi chauffeur of hij mij morgen vroeg naar het vliegveld kon brengen. Hij niet maar hij zorgt er voor dat er morgenvroeg om zeven uur een taxi staat. Ik vroeg wel zeker he' ik moet mijn vlucht halen. Hij gaf zijn hand erop dus daar ga ik maar van uit. Ik zit buiten en al gauw zitten er drie mannen bij mij. Spreken geen engels. De een zegt hij is een engelsman. Ik no no, holande. Aa holanda. Den haag en wijst op zich zelf. Ik begrijp dat hij er is geweest. Dan volgen wat woorden. Amsterdam, Rotterdam, ajax, fijenoord. Of ik mijn bier lekker vind. Ik vraag port? Op hun glaasjes wijzend. Ze moeten lachen. No no cote du rohne. En zo word het zes uur. Terug naar mijn slaapplaats. Mu is er iemand. Geefd me een hand en verteld meteen de code van de deur de wificode laat me het heke huis incl. tuin zien. Alles goed een compleet huis best groot. Alleen de slaspkamet is een klein laag hokje. Maar voor mij goed.ik kan koffie zetten tv kijken badkamers handdoeken. Alles is er. Ik relac wat em wil om acht uur wat gaan eten. Dan douchen en naar bed. Morgen naar HUIS.

1. Andrė Meeuws:
    14 september 2019
    Om mijn aantal reacties een gelijke tred te laten houden met jou verslagen dus hier ook nog een reactie van mij: CU SOON IN SOMEREN en een prettige vlucht ( neem hier wel het goede nummer, dat komt hier wel precies. Een paar nummers verschil in het vluchtnummer maakt hier wel uit namenlijk).
    Uit gewandeld 👍😊🙋‍♂️
  2. T. Van de Voort:
    14 september 2019
    Ja Martien weer een mooi verhaal om de dag af te sluiten met de blog van vandaag nog een nachtje genieten, lekker slapen , morgen de grote dag voor en het thuisfront met een lach en een traan 😘 ,Jolanda, kinderen,kleinkinderen, en familie en vele andere een goede vlucht en een fijne dag ,liefs Hans en Toos 🙋‍♂️🙋‍♀️💋
  3. Mia en Jan:
    14 september 2019
    Martien, nogmaals HARTELIJK DANK voor de vele verhalen/fotos ,het was voor ons ook een beetje mee 🥾🥾op jou pelgrimstocht,en voor morgen GOEDE REIS naar huis.Groetjes Mia en Jan🍷🍷
  4. Maria Looymans:
    14 september 2019
    Nou Mart, dat was het dan, klus geklaard😅 dat moet wel een fantastisch, groots en een gelukkig gevoel geven. Ik heb er gewoon geen woorden voor....
    Dank je wel voor de prachtige verhalen en foto's, wij hebben er met volle teugen van genoten Mart.
    Een hele fijne, rustige vlucht voor morgen.
    Lieve groetjes ook van Peer 🐾
  5. Joris:
    Morgen naar HUIS!
  6. Franka:
    14 september 2019
    Een goede vlucht en.... bijna thuis....❤️
  7. Annie en Mart:
    15 september 2019
    MARTIEN ik wens je goeie fijne reis naar SUMMEREN voor de rest buurten we nadien weer verder dan hebben we weer veder het geweldig geweest de mooie verhalen en mooie foto s Martien goeie reis gr mart en houdoe mart..
  8. Jan v.d. Eerenbeemt:
    2700 km Fantastisch Martien
    Wat een verhalen wat een beleefenisch nu nog een boek maken om nooit te vergeten
  9. Isi fondon:
    15 september 2019
    Amigo en een nieuwe schrijver is geboren,
    Tot aan de laatste foto toe en je verhalen blijf je ons boeien.
    In éën woord geweldig, fijn reis terug amigo
  10. Toon & Arna:
    16 september 2019
    Martien al goed thuis gekomen.Bedankt voor de mooie verhalen van de bloemen en bijtjes planten enz enz.Wat was het een geweldige thuis komst,vele vrienden en familie waren daar bij.Met 'n lach en een traan vooral die kleinkinderen van jou,aandoenlijk was het.
    En daarna op je geproost,
    Veel geluk wensen wij jullie toe,❤