25.07.2019 zesentachtigstedag 22km van Landakoa naar Ostabat.

25 juli 2019 - Ostabat-Asme, Frankrijk

Kwart voor zes wekker. Zes uur gezamelijk ontbijt. Gisterenavond konden we opgeven wat we wilden bij het ontbijt. Niet normaal, als ik het niet heb zeg ik het wel. Gezellig ontbijt. We hadden een envelop gekregen en daar konden we indoen wat we wilden geven. Ingelevert handen geschut en verder. We konden vandaag een afsnijding nemen van zo,n vier km. Waar woj boor kozen. De eerste tien km over mooie bospaadjes met beschutting. Toen moesten we opletten dat we de afkorting niet mis gingen lopen. Op eem afslag zagen we Jan die twijfelde. Na beraadslaging en een automobilist die stopt was de conclusie dat dit de afsag moest zijn. We hadden inmiddels al een behoorlijke tijd gelopen en zochten een plekje om te rusten en eten. Wat we vonden in de oprijlaan van een kapel. We aten toastjes met kaas een blikje vis bannaan appel en nectarine. Weggespoelt met water. Na een uurtje we hadden de tijd verder gelopen. Onder tussen hadden we besloten om een andere gite te nemen maar konden pas om twaalf uur bellen. We naderen nu echt de pyrineeen. De heuvels worfen steeds groter en de bergen worden steeds duidelijker. Om twee uur bij het laatste dorpje voor de gite bij een bar gestopt waar meerder pelgrims zaten waaronder jan. We kunnen pas om drie uur binnen een biertje bestelt en fruit en eten gekocht voor morgen onderweg. We komen niets meer tegen. Een gite besproken voor morgen in Sjean Pied De Port. Om half vier bij gite ziet er goed uit best groot. Wij slapen op een kamer met vijf bedden waar wij de enigste zijn. Gaan eerst op het terras een leffe drinken. Wij hebben prachtig  uit zicht met op de achtergrond de pyrineen. Opeens zie ik een vale gier vrij laag vliegen en binnen notime waren het er dertig die boven ons hoofd bleven cirkelen. Een prachtig gezicht. Vulture zij de eigenaresse. Het zijn er soms wel hondert als er ergens een dood schaap ligt. Vooral in het weekend dan blijven ze soms liggen. Na tien minuten zijn ze allemaal verdwenen. Maar onder ons over de weilanden cirkelt er nog een. Ik kan er boven op kijken. Weer een geluksmomentje. Ik ga nog even in het zwembad ( luxe ) afkoelen voor we gaan eten. Na het aperatief natuurlijk. Begint gewoon te worden. Sangria als apertief met een baskisch dranklied. Gezongen door een op en top ,oude, bask. Iedereen moet meezingen en op het laatst het glas boven je hoofd houden. Mijn glas had hij tot de rand gevult dus mijn haren onder de sangria. Daarna soep, omelet met brood, aardappel vlees mengsel. Een taartje met kaas en nog koffie na. Komt die oude bask weer en begint weer te zingen. Dan moet iedereen natuurlijk meezingen. Wat wel tot hylariteit lijd. We zitten hier midden in baskenland. De gite eigenaren van gisteren. Hij Parijzenaar zij Oostduitse, zaten te vertellen hoe ze hier totaal niet geacepteerd worden. Basken zijn schijnbaar een erg stug volk. Als ik zie hoe die oude hier staat te zingen en iedereen maant om mee te doen kan ik me daar wel iets bij bedenken. Tussendoor even naar buiten gerend om de was binnen te halen. Het begint te regenen. We krijgen een weersomslag er word veel regen voorspelt bij een temperatuur van amper 20 graden.we gaan het morgen zien.

1. Pepe Voorbraak:
    25 juli 2019
    dag Martin, ben net bij peep aangekomen en las 'je dag'.
    mooi beschreven en heel voorstelbaar.... wens je een 'warm weerzien' met Jolanda en fijne tijd samen ! groet hank
  2. Rian Vinken:
    25 juli 2019
    Hey Martien. Ostabat even gegoogeld.
    Dit kleine boerendorpje vormt het knooppunt van de noordelijke en oostelijke pelgrimsroutes naar Santiago de Compostella. De route uit het oosten komt van Le Puy en brengt o.a. de wandelaars uit Italië. Vanuit het noorden komen ook twee routes aan in Ostabat. Vanaf dit dorp gaat de route als één wandelpad verder over de Pyreneeën. Interssant en leuke weetjes om je te volgen! Liefs Rian
  3. T. Van de Voort:
    25 juli 2019
    Weer een mooi verhaal en lekker eten morgen Jean Pied de Port,voor ons een bekent stadje met veel pelgrims en mooie route,het weer wat minder maar dat kan de pret niet drukken, Buen Camino 🚶‍♂️🚶‍♂️
  4. Jolanda:
    25 juli 2019
    Super leuke verhalen weer de laatste dagen. En echt wel speciale slaapplaatsen! Zullen het zien als ik er ben... het heet dan Spanje..... of we daar ook zo verwend worden.. 🤣😉😎 gaan het meemaken! Wat het ook is die momenten, ervaringen nemen ze ons nooit meer af! Zet hem op samen met Mark in de Pyreneeën! Hoop dat de regen mee valt. 🙏🍀🚶‍♂️💪👊😊😍👍😘 trots op jou hoor! 👏❤
  5. Annie en Mart:
    26 juli 2019
    GOEIE MORGEN MARTIEN EN MARK een mooi stelletje bij elkaar maar wel gezellig denk ik nou kaan de te minste wat gewoon praten dat je elkaar kunt verstaan maar ja het lopen hoort er ook bij en ik lees dat er regen op komst is maar dat is ook niet zo fijn maar die hitte even wat minder is ook el lekker maar hier is het iedere dag tussen de 38 en 40 graden maar in het weekend word het wel anders met dat vouwvolk witte wat dat het is Martien wat andere dingen weer effe wat anders het is iedere dag schoon om te lezen en iedere dag die mooie foto s maar lekker genieten van al dat moois om je heen GR MART ..
  6. Andrė Meeuws:
    26 juli 2019
    Die Basken streven nog steeds naar onafhankelijkheid. Daarbij gebruiken ze ook hun muziek en liedteksten die ze jullie laten meezingen. Ik denk dat je nu in het Verzet zit, of toch niet 😀
    Keep on walking: voetje voor voetje 👍🙋‍♂️
  7. Mia en Jan:
    26 juli 2019
    Goede morgen ,weer superleuk verhaal en foto’s.Martien ,succes vandaag weer met 🥾🥾en elke dag stappen korter bij Santiago de Compostela .Leuk vooruitzicht dat Jolanda eraan komt,wat zal het een gezellige boel zijn zo samen te wandelen en er zijn steeds weer pelgrims die ook echte kanjers zijn zoals jij.Vanuit een veel te warm,zelfs heet Brabants dorpje ,fijne wandel dag gewenst.🥾🥾🍺🍺💪💪👏👏
  8. Toon & Arna:
    26 juli 2019
    Hoi Martien Ja het is een hele klus om daar te komen,maar af en toe afzien.Maar ook gezellige dingen, en dat eten dat zag er fantastisch uit.
    Goed en eten en drinken zö dun dokter zegge.Dat moeten wij nou ook dikke 40 gr. Voor het eerst sièste gehouden.En wat ze zeggen nu gaat het beginnen OP WEG NAAR SANTIAGO de pyreneén door.Wat zal het klimmen zijn.Maar dat kun jij als de beste,in tussen ben je een echte berggeit geworden.En volgende week komt Jolanda,dan gaat het nog beter.
    VEEL PLEZIER SAMEN 🚶‍♂️🚶‍♂️🚶‍♂️🚶‍♂️👍💋
  9. Truus en André van gogh:
    26 juli 2019
    Ja Martien weer een mooi verhaal.Santiago komt steeds dichter bij.wat zal het een feest zijn als Jolanda er bij is
    Geniet er lekker van en wij hopen dat het niet teveel regent.