26.07.2019 zevenentachtigstedag 21km van Ostabat naar Saint Jean Pied de Port

26 juli 2019 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Om half zeven ontbijt. Kwart over zeven weg. Beneden bin de poort terug. Stokken vergeten. Het heeft vannacht geregend. Heb ik niets van meegekregen. Het is nu bewolkt en een stuk afgekoeld. Fijn om te lopen. Vandaag makelijke tocht weinig hoogte verschil. Maar toch met de nodige klimmetjes. We lopen door het dal naar Saint Jean de Port.  Telefoon!! Jan  ben jij wat vergeten? Je zwembroek onderbroek en sokken. O ja die hingen nog op het droogrek. Stop ze maar in je rugzak en nisschien zie ik je vandasg nog.  Na twaalf km vinden we een hokje met een bankje om wat te eten. Alles is nat van de regen dus je kunt niet overal gaan zitten. We zien een aantal zwarte wouwen en een rode wouw boven ons hoofd. Zodat we hem goed kunnen bewonderen. Om een uur of een zijn we in Saint Jean le  Vueux . Nog vier km voor Saint Jean pied de Port. We gaan op een terrasje zitten en drinken koffie en cola. Ik bel Jan om te vragen waar hij zit. Hij stopt hier. Nog ongeveer een km. Daar wachten we op voor mijn was. We lopen door en een franseze loopt met ons mee. Iets over drie zijn we op ons slaapadres. Aanmelden willen van alles weten. Waar je vandaan komt. Waar je gestart bent. Op onze credential moeten we ons paspoortnummer invullen. Kunnen ze in spanje moeilijk over doen.We slapen op een kamer met vijf stapelbedden.vier vrouwen zes mannen. We instaleren ons ieder op een onderste bed. Dan even het stadje, wat erg toeristich is, in terrasje en een biertje. Alleen baskisch bier. Ook goed voor ons. Om vijf uur is er iets Baskisch te dien bij de Marie. Wij gaan kijken maar vinden de Marie niet. Even de kerk in. Wat fruit, kaas en worst voor morgen onderweg. Toost hebben we nog. Dan een ander terrasje met eem biertje. Even mijn verhaaltje schrijven. Terug naar ons kerkelijk onderkomen. Even op bed liggen. Om zeven uur eten. Word half acht. Goed gegeten niet bijzonder wel goed en lekker. Met veertien man. Zes vrouwen, acht mannen. Gezellig gebuurt. Tien uur naar bed.

1. Pepe Voorbraak:
    26 juli 2019
    Fijn dat de temperatuur weer wat is gezakt...lekker fris buitje...heeerlijk...hier ook👍💦
  2. Annie en Mart:
    27 juli 2019
    HALLO MARTIEN het weer is hier ook niet alles het is hier gruwelijk heet geweest een hitte golf het is op plaatsen boven de 40 graden geweest maar vandaag word het minder nu hebben we onweer maar dat gaat ook weer over bij jou word het gezellig dat word een hele familie bij elkaar dat is ook wel gezellig bij elkaar ook van genieten Martien het is zo weer voorbij maak er maar wat mooie en leuke en mooie dagen van en dan het laatste stuk maar dat komt want hier leeft iedereen met je mee ook van je verhalen en de mooie foto s ik stop er me HOUDOE
  3. Cor van D:
    27 juli 2019
    Hi Mart gaat lekker, veel plezier de komende weken samen met Jolanda. Succes en groeten Maria en Cor
  4. Isi fondon:
    27 juli 2019
    Hola amigo gaat nog steeds vlotjes samen met ons markie.
    Top man Leuk die foto, s maakt het altijd wat mooier voor ons.
    Beleven we het ook echt mee zo met die mooie verhalen van je erbij.
    Mucho suerte amigo,s
  5. Andrė Meeuws:
    27 juli 2019
    Nog even en je zit echt op de snelweg die Camino heet. Het gaat steeds drukker worden met wandelaars uit alle landen. Er komen zelfs wandelaars uit Someren jou kant op. Veel plezier en happy times.
    Keep on walking: voetje voor voetje 👍🙋‍♂️
  6. Franka dG:
    27 juli 2019
    Hoi Mart en Mark! Gelukkig is t niet meer zo warm. Wel regen, voor Mark geen verschil die was met die hitte ook door en door nat 😂. Wel knap hoor! Komende dagen flink klimmen. Als t goed is sluit ik maandag aan, hopelijk schiet t lekker op de komende dagen, zodat we maandag weer kunnen dalen😜. Zet m op en Tot snel 😘