21.08.2019 hondertendertiendedag 27km van Itero de la Vega naar Villalcazar de Sirga

21 augustus 2019 - Frómista, Spanje

Kwart voor zeven op. Zeven uur weg. Ik had gehoopt dat de plaatselijke bar open was. Helaas negen km verder voor een ontbijt. Buiten het dorp een vervolg van gisteren valt niet veel over te vertellen. Na een kleine twee uur loop ik Boadilla del Camino binnen een klein dorpje. Ik kom wel alberque's en een gesloten restaunt tegen. Niks bar. Dan nog maar vijf km. Bij het uitlopen van het dorp stuit ik op een schaapskudde. Ze hebben heel de weg nodig dus ik moet er even achterblijven. Bij een afslag gaan ze rechtdoor en kan ik ook door. Ik zie wat irigatiesloten en nog wat verder kom ik bij een kanaal waar ik langs ga lopen. Even iets anders. Maar links en rechts nog steeds stoppelvelden. Ik zie een aantal Torenvalken en twee buizerden. .... zitten er vol op. Na vier km kanaal loop ik Fromista binnen. In het centrum ga ik lekker op een terrasje zitten met koffie en twee lekkere broodjes. Ik doe mijn schoenen uit. Hoef nog maar elf km, tijd genoeg. Maartje komt me van zes tot tien september opzoeken. Ik bel ze even voor de exsakte tijden. Ze kan zeven, acht en negen september meelopen. Dat komt mooi uit ga ik lopen zodat we samen negen september in Santiago aan komen. Vinden we samen erg fijn.loop maar eens verder zit al een uur hier. Vier km verder langs een autoweg kom ik in Poblacion de Campos. Als ik bijna bij het dorpje ben zie ik ze dan eindelijk. Al dagen loop ik langs dorpjes met lege ooievaarsnesten maar hier zie ik er twee op een nest op de kerktoren staan. Ik ga even van de route met een klimmetje naar de kerk. Hier moet ik toch echt even heen. Ik neem een aantal foto's en zoek mijn weg door de kleine straatjes. Meteen buiten het dorp moet ik uit drie route's kiezen. De kortste langs de weg, de middelste langs het kanaal en de laatste door de velden en een stukje kanaal. Ik kies voor de laatste. Al gauw zie ik dat het een goede keus is. Bij een bosje zitten drie bijeneters op een draad en vliegen er een paar rond. Een raaf komt over geroepen. Een stuk verder staat een veld vol vlinderbloemachtig gewas. Via een irigatiekanaal word het bevloeid zodat het drassig is. Halverwege zie ik een twintigtal ooievaars lopen. Zwaluwen vliegen over. Op de rand van het irigatiekanaal zitten vier roofvogels ik kan niet zien wat het zijn. Een stuk verder zitten een stuk of zes roofvogels in een boom en zweven er nog vijf boven de velden. Het is eind augustes en het zal wel met de vogeltrek te maken hebben maar ik ben blij om dit te zien. Om half twee loop ik Villovieco binnen. Op het terras van de tennisclub ga ik zitten. Helaas is de bar die je binnen lokt gesloten. Er zitten vijf jonge pelgrims te rusten. Ze vragen waar ik vandaan kom en stellen zich voor. Ze komen uit vijf verschillende landen en zijn zich op de camino tegengekomen. Ze zijn zelfs al met een groep van vijftien man. Als ze me vragen wanneer ik gestart ben en ik zeg een mei klinkt er bewondering. Ze willen mijn leeftijd weten en dan oogst ik nog meer bewondering. Een meisje zegt ze vinden mij oud met mijn vierendertig. Ik zeg ik vind je een jonge meid waarop ze moeten lachen. Ze lopen aan ik denk naar de zelfde bestemming als ik. Om kwart over twee heb ik dit weer allemaal geschreven en stap op voor de laatste zeven km. Ik heb al een tijdje mijn vest uit, het word steeds warmer ik loop nu de laatse zes km langs een weg het is inmiddels weer achtentwintig graden en geen enkele beschutting. Ik ben blij dst het de afgelopen dagen redelijk fris is geweest. De afgelopen vijf dagen was er geen enkele beschutting. Als je met temperaturen van boven de dertig moet lopen zonder beschutting word het twee keer zo zwaar denk ik. Vandaag heb ik al twee keer een duits meisje ingehaald wat behoorlijk gezet, zeg maar gerust erg dik was. Ik zie haar lopen met bezweet gezicht en haar hele lijf bedekt met kleren. Hier heb ik respect voor, wat die er voor moet doen. Om kwart over drie kom ik Villarcazal de Silga binnen. Ik wil eerst een biertje gaan drinken maar de alberque ligt er tegen aan. Eerst maar aanmelden denk ik. Een aardige flink vrouwtje schrijft me in en wijst waar alles is. Een stevig vrouwtje met een kort rokje. Ze gaat me voor op de trap half omgekeert naar mij en maar in het spaans en met handen en voeten pratend. Ik blijf kort achter haar lopen anders zie ik bij het omhoog kijken teveel van haar vrouwlijkheden. Ze knipoogt naar mij en maakt duidelijk dat ik op een rustige kamer mag waar nog niemand is. Heel aardig van haarOp de andere is het een geroesemoes van jawelste allemaal jongeren, als ze mij zien word ik herhaaldelijk begroet hay Martin, de meeste heb ik in de afgelopen dagen ontmoet. Ik twijfel eerst een biertje.. nee eerst maar instaleren, douchen en wassen. Ik ga naar beneden met mijn was. Had ze gezegt zij zou mij wijzen waar ik die op kan hangen. We lopen over het dorpsplein en daar is een huis met waslijnene in de zon. Het is was van haar die er hangt. Dat zie ik meteen er hangt een BH van de buitencatogorie. Zij haalt ze af, big big zegt ze, nice nice zeg ik. Ciliconen zegt ze. Ik zeg no no   no no mama,mama, zegt ze. Ik zeg beautiful, en ze lacht weer naar mij. Ik hang mijn was mooi in de zon en ga eindelijk een lekker glas bier drinken met een hotdog. Om zes uur ga ik tot half acht op bed liggen. Onder mijn raam zit een jongen  op zijn gitasr te tokkelen. Mooi om bij weg te doezelen. Dan wat eten bij de bar. Ze hadden een groenteschotel die er goed uit zag. Daar ga ik voor. Het was goed en lekker een ijsje na en een paar wijntjes. Helemaal top. Dadelijk de was afhalen en dan lekker slapen. Was weer een mooie dag. Bij aankomst zit iedereen pasta te eten. Het blijkt dat de twee mensen die ons helpen vrijwillegers zijn. Ik krijg meteen een bord voor mijn neus em eet mey ze mee. Het is erg gezellig . Er worden foto's gemaakt. Gezamelijk opruimen ik pak een handoek en droog af. Naast mij staat een jongen uit uruque. ?? We ruimen op en om tien uur gaan we naar bed.  Het ontbijt staat al klaar. Morgen voor zevenuurdertig moeten we vertrekken. Was weer eem speciale avond.

1. T. Van de Voort:
    21 augustus 2019
    Hé Martien weer een pittig lang verhaal met veel enthousiasme geweldig hoor 😂!
    Die BH van buitencategorie big big nice nice van Di mama ze komen ze natuurlijk van de markt ,want die markten hangen er vol mee echt lachen wel leuk spontane spaanse😆😆
    Martien wat leuk dat Maartje met jou Santiago gaat binnenlopen wel speciaal hoor en heel gezellig,top👍.Buen Camino💃
  2. Toon & Arna:
    21 augustus 2019
    Wat een mooie dag weer.
    Wilde je nog in die twee tenten gaan liggen Nice Nice van die big mama🤣🤣 was wel lachen dus.En mooie foto's Martien.Je kijkt uit naar Maartjes komst SUPER samen de laatste kilometers op naar SANTIAGO
    Morgen een fijne dag weer. Het ga je goed.🍷🍺🎸😎🧢👍
  3. Jolanda:
    22 augustus 2019
    😂😂😂😂😂🙈🙈🙈 sorry vriendje ik zit alleen hardop, bijna gierend te lachen om je verhaal! Geweldig hoe je het beschrijft. Snap en zie het helemaal voor me! Je zei vanavond al lees mijn verhaal dadelijk maar dan snap je het wel.. helemaal!! 🤣 maar het is nl ook geweldig hoe die jonge pelgrims met je omgaan en je (terecht) bewonderen! 💪🚶🏻‍♂️🍀🙏 😘 En ikke ook! .. .. ☺️😍👊👏 p.s.... blijf lekker dicht erachter... zie je het minst zoals je het zegt..... 😇😜😎🙏😅😂🙈🤣🤣😍😘
  4. Gerrit Carla:
    22 augustus 2019
    Martien wat weer een mooi verhaal en dan ,die ma ma die begon te knip ogen toen ze voor je liep op de trap,? Zie het al voor me ,maar je ziet wel ze zorgen goed voor je onderweg,en de jonge gaarde kent je ook al ,wat maak je toch mooie dingen mee en de omgeving ,het landschap ,de mensen ,wat een belevenis en je foto,s zijn super,Martien goede reis Santiago komt steeds dichter bij ,en dat met jullie Maartje mooi mooi.👏👏👏👏🏃‍♂️👍🍷🍷🍻🍻❤️
  5. Mark:
    22 augustus 2019
    De omgeving wordt saaier, de vrouwen mooier. Fijne afwisseling Mart.
    Nog ff.
  6. Andrė Meeuws:
    22 augustus 2019
    Alweer 27 km verder van huis en dichter bij het einddoel. Mooi dat je de laatste dagen onderweg zo gaat beleven. Samen je doel bereiken en delen van de emoties die ongetwijfeld zullen bovenkomen als je de volgende morgen geen wekker meer hoeft te zetten om aan te moeten lopen. Maar tot op dat moment: keep on walking: voetje voor voetje 👍🙋‍♂️
  7. Annie en Mart:
    22 augustus 2019
    Alweer een mooi verhaal,en wat fijn dat Maartje de laatste loodjes met jou af gaat leggen.Een heel mooi vooruitzicht ! Martien doe rustig aan , dan breekt het lijntje niet.Groetjes van ons !!!

Al weer een mooi verhaal,en wat een mooi vooruitzicht dat Maartje met jou de laatste loodjes af komt leggen.Dat geeft de mens weer moed !Martien,doe rustig aan,dan breekt het lijntje niet !Groetjes van ons !
  8. Annie en Hein:
    22 augustus 2019
    Heel veel wandelplezier met je dochter MAARTJE!!😥
  9. Rien en Els Romonesco:
    22 augustus 2019
    Hoi Martien We reageren niet vaak maar volgen je wel. En lezen vol interesse je verhalen.
    We wensen je nog een fijne verdere tocht. Heel speciaal trouwens om die laatste dagen met Maartje te kunnen doen. Een positieve groet.
  10. Henri:
    22 augustus 2019
    Top verhaal :-D......denk dat je het nog gaat missen als het voorbij is.....
  11. Truus en André van gogh:
    22 augustus 2019
    Weer zo'n heerlijk verhaal. Wat geweldig al die mooie vogels en ooievaars.
    Ook die ma ma 😂geweldig toch.Maar super dat Maartje meeloopt met jou over de eindstreep.Geniet verder nog elke dag van al dat moois.