20.06.2019 eenenvijftigste dag 18km van Le Puy a Vellay naar Mont Bonnet

20 juni 2019 - Bains, Frankrijk

Zes uur op. Rugzak pakken ontbijten en om ze en uur naar de kathedraal. Eerst een mis en dan pelgrimszegen. Er waren zeker hondert pelgrims aanwezig. Had ik niet verwacht. Alles in het frans dus ik kreeg er niet veel van mee. De route van vandaag begint op de trappen  van de kathedraal. Rugzak hadden we bij dus lopen. Eerst eve bij de supermarkt naar binnen. Had ik gisteren gezien. Een broodje, banaan,wat vijgen en noten gekocht. En lopen het is zonnig en al gauw loopt het zweet  van mijn voorhoofd. Het eerste stuk uit Le Puy is best heftig. Ik haal pelgrims in en andere halen mij in. Na tweeeneenhalvekm ben ik boven en wordt het vlakker. Bij een dorpje aangekomen staat een zwitsers meisje die op pad is met twee paarden te praten met Jan. De belg die ook in de herberg zat en de route die ik zou lopen wel heeft afgemaakt. Ik blijf even staan en we lopen samen verder. Jan blijkt een echte vogel en planten man te zijn. Hij kan mij op veel vogels en planten wijzen. We hebben wel een klik en hij had al een slaapplek gereserveert en belt dat het er twee worden. Wij stoppen na achtien km de meeste gaan door naar het volgende dorp zeven km verder. Onderweg wijst hij mij op de klauwier en grijze gors. Ook verschillende planten wijst hij mij aan. We stoppen twee keer om wat te eten. Bij de tweede stop, bij een kappelletje, komen duitsers binnengedruppelt die er ook gaam zitten. Staat een auto met aanhanger geparkeert. Uit de aanhanger komen twee tafels en die word met een broodmaaltijd volgezet. De inmiddels twaalf duitsers kunnen eten. Zij zijn een groep die elk jaar twee weken wandelt en een begleider bij hebben voor eten en koffers. Om twee uur zijn we bij onze slaapplek. Het is een vierpersoons kamer. Twee bedden beneden en twee op een vide. Wij blijven onder om zeven uur kunnen we eten. Buiten is een bar. Ik ga eerst douchen en even op bed liggen om dit allemaal op te schrijven. Als Jan uit de douche komt bekijken we eerst de route voor morgen en boeken een slaapplaats. Dit doen we ook voor zaterdag dit is de drukste route van frankrijk en er schijnen ook veel weekend lopers te zijn. Daarom is de zaterdag soms vol. Maar wij hebben geboekt en kunnen gerust wat gaan drinken. Om zeven uur eten. Met twaalf personen vijf mannen zeven vrouwen. Eerst grote schalen Linzen met stokbrood. Zou dit alles zijn? Grote  schalen schep nog maar een keer op kijken elkaar aan? Schalen weg. Een schaal worstjes, een schaal gekookte aardappelen, een schaal rijst, twee flessen wijn. Dan nog schalen kaas en als toetje een stuk vlaai. Lekker gegeten met een uitzicht dat geweldig is. Langs mij zat een duitser en jan. Voor mij twee amerikanen en een nederlander. De duitser sprak geen engels zodat ik met handen en voeten moest vertalen. Wat erg leuk was. Nog een kopje thee en dan slapen. Zien wat het morgen word. Veel regen voorspelt.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Pepe Voorbraak:
    20 juni 2019
    Toch nog iemand gevonden die jou nog wat kan leren over vogels en planten!🐦🌻😏
  2. Mia en Jan:
    20 juni 2019
    Ik zie nu dat het niet alleen lopen is,er is ook gezelligheid,wel heel leuk al die nationaliteiten onder elkaar met hetzelfde doel.Suc🍀🍀🍀🍀🍀🍀met🥾🥾👌👌💪💪
  3. Jolanda:
    20 juni 2019
    Super zo aan die GEVULDE tafel met al die andere mensen om je heen. Hier geniet je van zie ik, fijn om te zien! Ook leuk dat je klikt met Jan de natuurman... niet gek nl 😉
    Je doet het super goed! Trots op je hoor! 👏💪🚶‍♂️🍀🙏😘
  4. Isi fondon:
    21 juni 2019
    Top man he , s back in the game😜😜
    Mooi man dat je alweer geniet martin.
    Geniet er van palletto.
    Gr la familia fondon😘
  5. Annie en Mart:
    21 juni 2019
    Hoi Martien ik zie wel en ik lees dat het nu gezelliger is met veel mensen aan tafel leuk en lekker wat buurten met die belsen zijn ok wel gezellige mensen en goed eten en rusten dan kunder weer volop tegenaan heel veel sterkte en genieten van alles om je heen dan komt alles op zijn pootjes te recht houdoe en tot horens..gr Mart.
  6. Andrė Meeuws:
    21 juni 2019
    Gedaan met de eenzaamheid. Leuk toch. Allemaal verschillende mensen met eenzelfde doel. Zo te lezen is het genieten weer bij je terug. Goed zo.
    Keep on walking: voetje voor voetje 👍🙋‍♂️
  7. Peggy:
    21 juni 2019
    Wat ben je een kanjer Martien ! Je hebt je dip aan de kant gezet, en je geniet weer met volle teugen ☀️ Fijn om dat weer te lezen 🙏🏻 Go for it ! 🚶‍♀️😘
  8. Cor van D:
    21 juni 2019
    Hi Mart, het is toch waar, om echt te kunnen lachen moet je af en toe ook een beetje kunnen janken. Top dat het gevoel weer aan het terug komen is . Een super weekend gewenst.gr Maria en Cor
  9. Ans de jong:
    21 juni 2019
    Wat fijn dat je weer met mensen bent en leu k dat je veel vogels leert kennen hè ga zo door en het beste weer hè gr ans