13.08.2019 hondertenvijfde dag. 29km van Los Arcos naar Logrono

13 augustus 2019 - Torres del Río, Spanje

Na een toch rustige nacht, om kwart over zes opgestaan. Een bekertje automatenkoffie en aangelopen. Als ik het dorp uit ben kom weer in hetzelfde gebied als gisteren. Alleen aan de andere kant van een heuvelrij die ik gisteren bij aankomst in Los Arcos ben overgestoken. In de schemer zie ik de lichtjes van Sansol al. Maar voor mijn ontbijtje moet ik eerst wat lopen. In dit uitgestrekte gebied zijn afstanden moeilijk in te schatten. Het is toch zeven km lopen. Maar het zicht is mooi bij de opkomende zon. Al snel loop ik door goudgele stoppelvelden afgewisseld door druivenvelden en hier en daar wat olijvenbomen. Het pad is lichtglooiend zodat ik in een uur vijf km hen afgelegd en het dorpje snel nadert. Ik probeer een aantal keren een roodkopklauwier te fotograferen. Ik kan heel dicht bij komen, als ik mijn camera dan klaar heb vliegt hij steeds net weg. Meteen bij de ingang van het dorpje is een barretje dat goede zaken doet. Ik bestel koffie, sinasappelsap en een broodje met seranoham. Die is hier wel erg lekker. Ik heb tijd dus ik schrijf  vasteen stukje. Als ik het dorp uit ben verlaat ik het dal en loop de heuvels in. Het gebied verandert in heideachtige heuvels met hier en daar een druivenveld of een olijfbomen boomgaarde. Af en toe zie ik mooie ronde paarsblauwe distels. Ook hoor ik al een aantal uren bijeneters tot ik ze tenslotte zie vliegen. Na veertien km in de heuvels een zelf gemaakt barretje waar ik een cola drink en een banaan eet. Na twintig km kom ik in Viana. Een iets grotere plaats ook hier zie ik houten schitten voor het stierenrrennen. Op een plein is een arena gebouwd. In een druk winkelstraatje drink ik een kop thee met een stuk tortila. Het is een uur en ik besluit tien km door te lopen naar Logrono een grote plaats. Het is weer vlak alleen weinig beschutting, dus pal inde zon de komende twee uur.  Ik zie het al liggen. Na vijfentwintig km ga ik toch even in eens spaarzaam bosje mijn broodje van vanmorgen op eten en een halve liter water drinken voor ik aan de laatste vijf km begin. Rond  een uur drie  loop ik Logrono binnen. Bij het informatiepunt was niemand meer na twee uur ??   Ik loop het centrum binnen en bij de eerste auberge ga ik naar binnen. Inschrijven tien euro betalen bedje klaarmaken douchen pilsje drinken voeten inmasseren en even liggen. We liggen hier in lange gangen met steeds hokjes met twee stappelbedden wat we met een gordijn af kunnen sluiten. Ik slaap met een echtpaar uit Duitsland. Logrono is best groot met een flink centrum. Ik loop de kathedraal even binnen. Een stuk of zes altaren en allemaal goud goud en nog eens goud. Ik  loop door wat straatjes en neem bij een klein kroegje een biertje. Dan loop ik terug waar ik straks alemaal restaurantjes gezien heb. Ik ga ergens naar binnen waar ze prachtige hamburgers hebben. Lang niet gehad. Ik ben de enigste maar als ik weg ga is er niet een stoel meer vrij. Hamburger met friet zes euro, glaasje wijn negentig cent. Ik was een kroegje tegengekomen die net open ging en waar ze een aantal plastik stoeltjes en tafels buiten zetten. Maar ze hadden chymay. Ik denk daar kan ik nu wel evem heen gaan. Terras helemaal vol. Dan naar binnen aan de bar een lekkere chymay drinken. Een heel klein erg gezellig kroegje. Als ik hier woonde werd dat mijn stamkroeg. Jocobus staat op de bar. Wijntje was negentig cent dus ik kan er nog wel een nemen. Ik krijg er wat olijven en spekchips bij.  En zo heb ik het in mijn eentje toch gezellig. En vannacht zal ik zeker goed slapen.

1. Claudia v Gennip:
    13 augustus 2019
    Hey Martien , zelfs op Nirwana in Lierop kom je voorbij , ff gesproken met Frank & Sandra over hoe ontzettend moedig en knap het is hoe je het tot nu toe doet..echt geweldig😀💪! Een mooi puntmutsje zou je niet misstaan vanwege dat zachte baardje😉. Ga zo door ..ik ga terug naar de 2e helft van Ajax 😁.. . Groetjes Claudia en van Roland... salut 🍺
  2. T. Van de Voort:
    13 augustus 2019
    Hé Martien mooie foto's ziet er goed uit hoor ,en dan ook nog een friettent met een lekkere hamburger 🖒wat een feest , dat is genieten zeg 🤗😎
    Buen Camino 💃
  3. Jolanda:
    13 augustus 2019
    Doe je goed vriendje! Goed voor jezelf zorgen! 🍔 Je gaat weer als een speer zeg! Knap knap knap💪. Blijf lekker genieten. 🙏🍀🚶🏻‍♂️🙏😘
  4. Franka:
    13 augustus 2019
    Prachtig en fantastisch, goed voor jezelf zorgen😋 Jolanda geweest?? 😂😂 succes kanjer.. liefs van ons 🥰🥰 ps: blij dat je weer op pad bent zodat ik jouw mooie verhalen weer kan lezen.. ps: beter dan het mooiste boek 😗🙏🏻🙌🏻🍀😘
  5. Andrė Meeuws:
    14 augustus 2019
    Als ik dit zo lees moet ik concluderen dat het erg goed met je gaat. Je schrijft weer lekker optimistisch en het leest lekker weg dit soort verhaaltjes 's morgens vroeg. Ook ikzelf put er weer kracht uit om mijn werk weer aan te vatten. Houdt vol zo.
    Keep on walking: voetje voor voetje 🙋‍♂️👍
  6. Annie en Mart:
    14 augustus 2019
    HOI MARTIEN ik lees wel het gaat goed vooruitje loopt vee kilometers en dan denk ik dat het goed gaat je hebt toch al veel gezien en mee gemaakt wel mooi en ook wel ruig om het allemaal mee te maken wat zal de straks veel te vertellen hebben GR MART...
  7. Rian Vinken:
    14 augustus 2019
    Hey Martien! Leuk om weer met je mee te reizen en te beleven. Effe bijeneters( nooit van gehoord) opgezocht, mooi vogeltje!
    Succes verder en we volgen je weer voetje voor voetje. Groetjes en dikke kus😘
  8. Isi fondon:
    14 augustus 2019
    Amigo leest inderdaad weer lekker weg je verhalen.
    Geen spanjaarden die je wakker hebben gehouden, goedzo. Je kan dadelijk meer vertellen als wie dan ook over frankrijk en spanje .
    Je ziet natuurlijk zoveel en de kleinste plaatsjes en natuur. En je hoort ook zelf allerlei verhalen van mensen.
    Mooi amigo geniet van deze speciale ervaring.
    Bessos de fondonnies
  9. Annie en Hein:
    14 augustus 2019
    Super... Martien wat jij doet en ons zo mooi mee laat genieten.
    Hou vol en geniet .
    Groeten
  10. Maria Looymans:
    Knap hoor, 29km.!
    Fijn te horen dat het weer wat beter gaat.
    Te gek vogeltje de roodklopklauwier.
    Geniet van alles Martien!
    Doeiiiii🐾
  11. Pepe Voorbraak:
    14 augustus 2019
    Weer een mooi verhaal...met mooie foto's.
    Fijn om weer mee te genieten van je tocht!🥾😊😘
  12. Peer van den Heuvel:
    14 augustus 2019
    Leuk man, weer volledig op weg. Sinds ons bezoekje van afgelopen twee weken, kan ik een betere voorstelling maken van wat je allemaal tegenkomt. Helemaal geweldig. Doe mij ook maar een Chimay, rood, bruin of zelfs de zware blauwe, maakt na zo'n tocht niet uit, toch.
    Nog een dikke maand, moet lukken, veel plezier.
  13. Toon & Arna:
    14 augustus 2019
    Prachtig verhaal en mooie foto's
    Die distels geweldig mooi.
    En geniet van die lekkere biertjes.
    Ga zo door Martien en geniet van Alles wat je op je pad tegenkomt 💋