10.08.2019 hondertentweededag 22km van Pamplona naar Obanos.

10 augustus 2019 - Puente La Reina, Spanje

Vanmorgen half acht opgestaan. Aangekleed en rugzak gepakt. Taxi gebelt" kan ik engels spreken, no, oke taxi camping azbaza, si oficina de registro, si now, si, grasias." . Afscheid van Peer en Maria genomen en met jolanda naar de ingang gelopen en wachten of er een taxi komt? En waarempel binnen tien minuten was er een taxi. Nog even innig met Jolanda geknuffelt en op naar de kathedraal van Pamplona. Bij het eerste barretje een ontbijtje genomen en een beetje onwennig weer gaan lopen. Ik heb een beetje spierpijn in mijn bovenbenen van het fietsen. Gisteren hadden wij samen met Peer en Maria fietsen gehuurd en zijn over een prachtig fietspad naar Pamplona gefietst. Met spierpijn als gevolg. Jolanda en ik hebben een heel relaxte week op de camping gehad. Goed gegeten en gedronken. Heerlijk lui aan het zwembad gelegen op fijne ligbedjes. Ook twee keer fietsen gehuurd, maar dan kwamen we niet verder dan twee dorpjes op tien minuten fietsen waar we inkopen deden en op diverse terrasjes lekker geten en gedronken. Waarbij Jolanda mij steeds probeert vol te stoppen. Ik moet weer op gewicht en sterkte  komen zegt ze liefdevol. Het is niet onplezierig hoor, ik onderga dit met een grote glimlach. Peer en Maria zijn donderdag aangekomen en gaan samen met Jolanda op weg naar huis. Ik volg ongeveer drie kwartier de roestvrijstalen schelpen in de weg om Pamplona te verlaten. In de verte zie ik de heuvels weer opdoemen. Na nog twintig minuten loop ik door een dorpje waar een zeven km lange klim  met toch weer vierhondervijftig meter hoogte verschil. Mijn vrienden zijn net tevroeg gestopt. Na in totaal elf km stop ik in een dorpje en neem een stokbrood met tortilia en koffie. Na drie kwartier rust, ik moet weer wennen aan mijn nieuwe schoenen. Het leer is soepeler en de leest net iets smaller, ga ik voor de laatste drie km omhoog naar de alom bekende pelgrim siloueten. Het uitzicht is weer subliem. Ook loop ik weer door zonnebloem velden die nu rijp zijn om geoogst te worden. Ik ben inmiddels al zowat een heel seizoen van huis. En heb de zonnebloemen en de verschillende soorten granen zien opkomen, rijp worden, en geoogst worden. Zo klim ik door tot de top. Het is voor mij wel plezierig om nu zelfs verschillende mensen in te halen.  Boven foto's gemaakt bij de silouetten. En een driehonderdzestig graden foto gemaakt. De beelden al zo vaak voorbij zien komen en nu ben ik er zelf. Nu de  afdaling inzetten. Is best heftig, stijl en over losse kiezelstenen. Ik heb al een tijd last van een elleboogslijmbeurs ontsteking. En nu merk ik dat ik die opgedaan heb bij de afdalingen in de piryneeen. Te hard op mijn stokken leunen. Ik probeer mijn eleboog wat te ontzien wat niet meevalt. Ook voel ik mijn bovenbenen sterker die ik gisteren bij het fietsen wat te sterk heb gebruikt.   Na het ergste stuk stop ik bij een man die met een tafeltje wat meloensstukjes en blikjes drinken verkoopt. Even rusten en weer verder. Drie km voor Puenta la Reina vind ik het genoeg en stop bij een albergueu in  Obanos. Ik krijg voor negen euro een bed ga me douchen de was doen en even liggen. Komt een jonge Belg naar me toe vraagt of ik snurk. Ja soms wel soms niet. Hij had al drie dagen niet geslapen door snurken. Geen probleem ik  ga in de verste hoek liggen.  S'Avonds in de bar bij het pelgrimsmenu zitten we ao85samen met een Oostenrijkse die healings therapie geeft te eten. En dan merk ik wat onlangs in de krant stond klopt. Veel mensen die de camino lopen hebben problemen met zich zelf. Ook deze Belg. Ik heb nog een gezellig gesprek  met de Oostenrijkse. En ga nog even dit schrijven. Ik heb nog een koffie besteld. Maar nu ben ik inmiddels ingesloten door de plaatselijke bevolking . Het cafe puilt uit en het geluid is best heftig. Spaanjaarden zijn best heftig getaald. Het is half tien en ik ga naar mijn slaapplek. Morgen heb ik geen ontbijt. Eerst drieen een halve km lopen en dan ontbijten in Puento La Reine.

1. Marjan:
    10 augustus 2019
    Fijn dat je na een gezellige onderbreking weer op pad bent. Geniet van de laatste etappes!
  2. Franka:
    10 augustus 2019
    Och Martien, wat een mooi verhaal (again) super weer van jou te horen en wat fijn dat je ff vakantie hebt gehad.. succes met de laatste zware meters maar tis gewoon niet te geloven dat je dit allemaal doet.. nun diepe buiging pfffew🙏🏻👍😘😘😘
  3. Stephanie:
    11 augustus 2019
    Goed uitgerust er weer tegenaan. Dat gaat jou zeker lukken. Ik kijk weer uit naar jouw dagelijkse blog. Zet m op Martien! 💪😎
  4. Annie en Mart:
    11 augustus 2019
    GOE[E MMORGEN MARTIEN ik heb gelezen dat jullie allemaal hele fijne dagen hebben gehad dat is al fijn om te horen maar het echte werk begint weer ik denk maar dit is de laatste het is nog ver het uitzicht komt er aan wij hebben makkelijk lullen maar jij moet het toch maar doen ik denk Martien is taaie rakker dat komt allemaal goed GR MART..
  5. Isi fondon:
    11 augustus 2019
    Hola amigo daar is die dan weer eindelijk.
    Spanjaarden hard getaald , hoe kom je daar bij.😜
    Nooit mee gemaakt bij mijn familie in spanje, maar wel lief en gezellig volk toch martien.Maar goed amigo nu is het weer oppakken die camino zal even wennen zijn voor je lichaam maar na een paar dagen , zul je er wel weer in zitten.
    Mucho suerte i un buen dia.
  6. Mieke en Gerard.:
    11 augustus 2019
    Fijn om te horen dat je weer helemaal aan gesterkt bent en nu nog
    Het laatste stuk ,succes kanjer.
    Gr:Mieke en Gerard.
  7. Martien:
    11 augustus 2019
    Gelukkig weer een verhaal hebben dat wel gemist .
    Martien veel suc6 met de laatste etappe
    Gerard en ik maar opscheppen bij de kasteel concerten tegen iedereen dat onze vriend de put helemaal van someren naar Santiago loopt zijn trots op jouw.
  8. Henri:
    Succes Martien met de nieuwe start. Zet hem op 💪💪👍
  9. T. Van de Voort:
    11 augustus 2019
    He Martien wat goed van jou ,na een vakantie met Jolanda kun je er weer flink tegen aan echt top 👍💃.
    Wij kunnen de route nu mooivolgen op gronze dat is wel leuk,suc6 en ga zo door bergje en bergje af🤗Buen Camino
  10. Truus en André van gogh:
    Ha Martien
    Fijn weer een verhaal van jou te lezen.na een fijne week met Jolanda nu weer er tegen aan voor het laatste stukje. Veel liefs en succes 😘
  11. Maria Looymans:
    11 augustus 2019
    Hoi hoi Martien, terwijl ik dit berichtje aan het schrijven ben, zit ik achter in de auto mee te hobbelen op weg maar huis. We hebben zojuist de Franse /Belgische grens overschreden bij het plaatsje Bouillon. Nog een dikke 2 uur en we zijn weer thuis na een fantastische vakantie in Frankrijk en Spanje.
    Martien heel veel succes in een goede gezondheid de komende weken met je camino in Spanje. Hopelijk is je elleboog snel genezen...🍀🍀🍀
    Nogmaals vele dank voor de hele mooie momenten die wij met z'n allen hebben beleefd. Je bent een echte lieve KANJER!
    Lieve groetjes Peer en Maria en een kusje van Jolanda🐾😘
  12. Pepe Voorbraak:
    11 augustus 2019
    Ik zit met jolanda te appen en tussendoor weer zo' n prachtig verhaal van jou te lezen....had het gemist!
    Hoop dat deze fijne rust vakantie samen je weer kracht geeft voor de laatste loodjes!!
    Beterschap voor je slijmbeursontsteking....en succes met het laatste 'stukkie'... !! Dikke kus!😘 💪😁🥾
  13. Franka dG:
    Hey Martin,
    Exht een mooie ervaring om met jou 2 dagen mee te lopen en het camino gevoel een beetje te ervaren. Nog meer respect heb ik nu voor wat jij doet. Je bent echt een kanjer! Natuurlijk ook fijn om jou weer te zien. We hebben er erg van genoten. Heel veel succes met de voortzetting. Go for it! Op naar Santiago! 💪👊 🍀
  14. Andrė Meeuws:
    12 augustus 2019
    Na een welverdiende vakantie weer gezellig aan de wandel. Even wennen maar dat komt wel goed. Wederom veel plezier en succes.
    Keep on walking: voetje voor voetje 🙋‍♂️👍