07.07.2019 achtenzestigstedag 15km van Escamps naar Cahort

7 juli 2019 - Cahors, Frankrijk

Kwart over zeven aangelopen. Vandaag korte route. We komen geen dorpjes tegen. Eerste stuk vrij vlak dus we schieten goed op. Het beeld dat we krijgen verschilt niet van vorige dagen. We lopen in een ruk door. De laatste kilometers nog even stevig klimmen. Zo komen we om half twaalf Cahort binnengelopen. Over een mooie oude brug over de Lotte die nu een stuk breder is als een aantal dagen geleden. Aan de andere kant is een opvangbureau voor pelgrims wat wij voorbij lopen. We worden teruggeroepen door de mevrouw die daar is. Naar binnen  rugzakken af en we krijgen ranja te drinken. En dan schreef ze op uit welk land we kwamen, waar we vandaan kwamen en waar we heen gingen. Ons overnachtingsadres bleken we al voorbij te zijn. Maar daar kunnen we niet voor een uur binnen. Maar we konden onze rugzakken op het vvv kantoor zetten vertelde ze. En zo zaten wij al voor twaalf uur op een terras een leffe te drinken. Samen met nog acht andere pelgrims die in de zelfde gite als wij hadden geslapen. Er was een cultuurfestival op eetgebied aan de gang. Je kon kaartjes kopen om op een mooi terras aan de Lotte te gaan eten. Helaas , alles uitverkocht. Dan hier maar een speciaale omelet met truffels en salade speciaal voor pelgrims besteld. De truffels moest je zoeken en stelde niet veel voor. Cahorn is best groot met een oud centrum en een kathedraal. Even rondgelopen in het oude centrum. De kathedraal in en die zag er van binnen wel mooi uit. Voorin stond een jonge vrouw met een rode lange omslagjas aan. Ze wenkte ons en begon te vertellen dat wij een speciale ervaring konden op doen. Ze hadden daar de lijkwadehoofdtooi van jezus. En vanwege het negenhondertjaar bestaan hadden ze van de paus toestemming gekregen om dit jaar de mensen de gelegenheid te geven om de kracht ervan te ervaren. Er was een baldekijn gemaakt met daarboven in een glazen stolp de relikwie van de hoofdtooi. Ik moest er onder gaan staan,een gebed doen (had ze alleen in het frans) de ogen sluiten en dan de kracht ervaren. Helaas heb ik geen lichtflitsen of zo gezien. Misschien komen die nog. Langzaam weer terug gewandelt en op een ander terras een aflinger (Jan wist zeker dat hij dat gezien had) gedronken rugzakken ophalen en zo waren wij om half vijf bij onze pellerin opvang. Eerst weer ranja drinken. Dat gebeurt bij elke gite of opvang en zo gauw je hem leeg hebt weer eentje. Ze weten dat pelgrims vocht nodig hebben. Douchen en kleren wassen. Begint een gewoonte te worden. Als je aankomt is alles wat je aan hebt doornat van het zweet.  We slapen hier denk ik met tien personen. In drie kamers met twee stapelbedden. Boven mij ligt een fietser uit nederland. Ik heb hem nog niet gesproken. Komt nog wel. Nu ga ik de was maar binnen halen. Die is met deze temperaturen, toch weer eenendertig graden, binnen een uur droog. Om zeven uur gaan we eten. Het is nu kwart voor negen. Goed gegeten. Soort koude erwtensoep, courgette met ei en rijst tortilia met worst gemaakt van eend. Lekker wijntje. Appel met soort pudding na. Betalen, stempel en dat was het weer. De nederlandse fietser is een gepensioneerde Amsterdammer die hier veertiendagen aan het fietsen is. Naam ben ik weer vergeten. Nu nog even buiten zitten en dan slapen.

1. Annie en Mart:
    7 juli 2019
    GOEIEN AVOND MARTIEN .jullie loopt maar een halve dag goed gedaan lekker rustig aan dan kunde lekker wat genieten en wat uit rusten morgen komt er weer een nieuwe dag daar is nog niemand aan geweest en dan kunde ook mooi wat rond kijken ik vind het geweldig ga zo door.. GR..MART..
  2. Bea:
    7 juli 2019
    Super Martien! Al over de helft, chapeau! Blijft mooi om je ervaringen te lezen. 😘
  3. Stephanie:
    7 juli 2019
    Geweldig Martien. Ik kijk elke dag uit naar jouw verhalen. Hou vol en blijf genieten. Mooie streek waar je nu bent. Gr. Steph 😘
  4. Toon & Arna:
    7 juli 2019
    Hoi Martien Ik zit al meer dan 'n uur te lezen en te genieten van jou verhalen.Was dagen achter vanwege de vakantie.Wat ben je al ver.En goed lopen dat je kunt achter zo'n mooie billen dat snap ik wel.Dat geeft je energie denk ik.Maar Lourdes dus niet,daar heb je goed aan gedaan.Het is zo al een TOP prestatie.Heel veel plezier en genieten maar.Dikke kus
    Gr Toon & Arna
  5. T. Van de Voort:
    8 juli 2019
    He Martien geweldig jou verhalen, soms denk ik was ik er ook maar bij ,maar mijn tijd en die van Hans komt nog geweldig .top hoor veel reacties van Mierlose mensen die ik ook ken leuk om te lezen !!
    Buen Camino 🚶‍♂️
  6. Andrė Meeuws:
    8 juli 2019
    Een beetje de toerist uithangen is ook een mooie bezigheid. Het zijn nu maar halve werkdagen met veel tijd voor een extra glaasje ranja. Goed bezig.
    Keep on walking: voetje voor voetje 👍🙋‍♂️
  7. Pepe Voorbraak:
    8 juli 2019
    Blijf leuk om je op de voet te volgen en je verhalen te lezen.....maar ook leuk je gisteren ....op de Kennedymars....even te hebben ' gezien'.....😊😘
  8. Sjan:
    8 juli 2019
    Hey Martien, ik geniet nog steeds van je verhalen en de mooie foto’s! Zet m op! 😘