08.09.2019 honderdeenendertigstedag 23km van O Pedrouzo naar Santiago

8 september 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

Om kwart voor zeven opstaan. Naar de eerste de beste bar en een lekker stevig (eieren met spek) ontbijt. Kwart voor acht lopen. Snel uit het dorpje en heuvel op. We lopen door een prachtig eucaliptus bos heel hoge kaarsrechte bomen met afblottende bast. Het ruikt lekker. Dit zijn we al twee dagen tegengekomen. Deze bossen zijn geinporteerd uit Amerika, snelle groeiers. Nadeel is dat door de geur er geen insexten zitten dus ook geen dieren of vogels. Door de afvalende bast is er ook weinig onderbegroeing. In de extra madura zijn hele bossen gekapt en vervangen door de orginele steen en kurk eiken. Maar goed het is wel mooi om er door te lopen. De laatste dagen is het ook drukker en drukker met pelgrims. We lopen gezellig kletsend en rond kijkend verder. Dan ben je ook zo tien km verder. We stoppen voor thee. Even rusten en verder. Weer mooie paden door bossen soms eucaliptus soms loof of dennenbomen en soms gemengd. Omhoog omlaag. Toch weer driehonderdvijftig meter klimmen en dalen. Om twee uur bereiken we het San Marcos plein met de kathedraal. Een onwerkelijk moment. Het plein is bevolkt door veel pelgrims en toeristen. We staan een tijdje in het midden van het plein om het te laten bezinken. Het is voor mij niet emotioneel wel speciaal wat nog op me moet inwerken. We maken foto's en lopen naar het pelgrimsbureau voor de oorkonde. We moeten een nummertje trekken. Twaalfduizendtwaalf heb ik. Naar binnen nummer zeshonderdtien is aan de beurt. Nog ongeveer drie tot vier uur. Terug naar het centrum, terrasje en een lekker biertje. Dan op zoek naar het hostel waar we twee nachten zulken blijven. Ingecheckt. Douchen was bij elkaar en afgegeven zodat die gedaan word. Lekker in de tuin zitten wat relaxen en verhaaltje schrijven. Om zes uur lopen we terug en wachten nog een half uurtje maar dan heb ik mijn oorkonde dan ook. Op een klein pleintje gaan we zitten om het te vieren en te bekijken. Om acht uur een erg goed tapasrestaurant gevonden erg lekker en gezellig gegeten. Om half elf naar herberg nog een biertje op het geheel en lekker slapen

1. Henri:
    8 september 2019
    👍👍👍👍👍👍💪💪💪💪💪. Geweldig Martien wat een klasse prestatie. Respect.
  2. Mia en Jan:
    8 september 2019
    Nou zeg dat is echt een HELE GROTE PRESTATIE VOOR JOU MARTIEN,👏👏👏👏RESPECT,RESPECT...ga nog heerlijk genieten samen met je dochter🍷🍷
  3. T. Van de Voort:
    8 september 2019
    Hé Martien gefeliciteerd met je doel te voet naar Santiago de C.,gehaald je bent een bikkel👍💃 top hoor! Toch een speciaal moment hoor😍 met je dochter Maartje🤗
    Nu nog naar Finisterre het laatste stukje van de Camino heb ik begrepen !!
    Dus nog even ,succes 💃
  4. Annie en Mart:
    8 september 2019
    GOEDE AVOND MARTIEN EN MAARTJE het is wel zo maar jullie hebben het mooie SANTIAGO bereikt dat zal wel een hele belevenis zijn maar fijn van genieten maak er nog een fijne dag van het is zo weer voorbij GR MART EN ANNIE EN houduo
  5. Maria Looymans:
    8 september 2019
    Whoopie dit heb je toch maar even in de pocket😊toppie yehhhhh.
    Nogmaals een dikke vette Proficiattttt😍
    Genietze🐾
  6. Franka:
    8 september 2019
    Recpect, nogmaals een diepe buiging, een TOP PRESTATIE Martien.. wat een end hedde gai geloipe.. bijzonder.. ben er stil van.. niet normaal als je terug denkt aan dat, wat komen zou.. mar ge het UT gedaan en ik/wij zij enorm trots op jouw gelopen kilometers.. we doen UT oe nie na.. we proosten op jou en geniet van oe laatste weekje.. relax naar het, voor jou eind punt en dan rennend/ vliegend nor summere.. blij als we jou weer zien. We hebben oe gemist pelgrim ❤️❤️❤️❤️❤️
  7. Marita Loverbos:
    Gefeliciteerd Martien, wat een prestatie!💪
  8. Rian Vinken:
    Gefeliciteerd Martien! Missie volbracht, wat een mooie bijzondere prestatie! 😘
  9. Andrė Meeuws:
    9 september 2019
    Er is maar 1 woord: FANTASTISCH.
    Keep on walking: voetje voor voetje ( Nog efkes). 🙋‍♂️👍
  10. Piet janssen:
    9 september 2019
    Gefeliciteerd kanjer, wat een prestatie, ga nog genieten met zijn tweeen en tot in Summere 😄👍🍷🍺
  11. Gerrit Carla:
    9 september 2019
    Proficiat ,proficiat ,wat een prestatie MARTIEN wat een belevenis missie volbracht zoveel dagen lopen en nog,s lopen en nu eindelijk het eindpunt van de Camino,veel respect voor jou,topper.gr 🍷👏👏👍❤️
  12. Lianne van Rooij:
    GEFELICITEERD Martien.
    Wat een presentatie, respect! 👏
  13. Martien:
    9 september 2019
    Geweldig martien super geen woorden voor kanjer👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
  14. Jose van der loo:
    MARTIEN ,
    VAN HARTE GEFELICITEERD, KAMPIOEN🏆
    NU SAMEN NOG HEERLIJK GENIETEN .🍷🥗
    TOT IN ZUMMERE🤗🤗
  15. Petra De De Roo:
    Gefeliciteerd Martien.
    Een hele prestatie, nu nog even samen genieten.👍👍🏃🍷🍺
  16. Marij Veugen:
    Martien , een dikke proficiat met je prestatie 👏👏👏
  17. Stephanie:
    9 september 2019
    Gefeliciteerd Martien. Je hebt t "gewoon" gedaan! Wat een prestatie. Een diepe buiging. 👍👍👍
  18. Toon & Arna:
    9 september 2019
    Een dikke vette PROFICIAT tot zover.
    Het is een geweldige prestatie wat je gedaan hebt.Nou nog enkele dagen genieten en tot in SUMMERE 🍾🥂🏅
  19. Franca:
    Super Martien,
    Proficiat wat goed!!!heel veel respect voor jou.
    Groetjes Franca
  20. Henri:
    9 september 2019
    Fantastisch. Martien, gefeliciteerd met deze speciale onderneming. Je hebt alle stempels binnen gehaald op weg en tot Santiago de Compostella. Maar volgens mij heb je ook een stempel gedrukt op je leven. Dat nemen ze nooit meer van je af en zal voor altijd een herinnering blijven. Klasse!!!!
  21. Marjan:
    9 september 2019
    GEWELDIG Martien, wat een prestatie!
    Geniet nog van de laatste dagen in Spanje!
    Tot gauw weer bij Tai Chi!
  22. Margo en Jacques:
    Proficiat, Martien! Geweldig!
  23. Annie en Hein:
    9 september 2019
    Fantastisch wat je gepresteerd hebt.
    PROFICIAT je bent een held.
    Die medaille is dik verdiend.🍀🌹👍❤️
  24. Isi fondon:
    9 september 2019
    Amigo missie volbracht, wat een prestatie.
    We zijn allemaal super trots op je martien
    👍🏽👍🏽👍🏽👊🏽👊🏽😀😀
    Gr de fondonnies
  25. Rien en Els Romoneso:
    9 september 2019
    Super de super. Proficiat wat een belevenis en wat een proficiat.
  26. Judith Brouwers:
    In the pocket! 👊🏻😃
  27. Patricia velings:
    Echt super!!!!!👍👍👍👍👍👍😊😊
  28. Caroline van der Hulst:
    10 september 2019
    Geweldig Martien, wat een TOP prestatie. Chapeau voor jou, geniet van dit mooie moment en van alle prachtige en bijzondere herinneringen die op je pad kwamen 👏👣💪🥇🎉🍾