25.05.2019 vijfentwintigste dag 22km. van Baye naar Sezanne

25 mei 2019 - Baye, Frankrijk

Gisteren toen ik zat te eten kwamen de champagne boeren; of de vereniging van de dikke buiken; met vrouw binnen om te eten in een zaal hierlangs. Hadden allemaal een fles champagne bij die ze bij  bar afgaven. Dat was voor het apperatiefje begreep ik. Allemaal kerels met een buik van hier tot ginder. Je moet mee lopen naar compostella zei de kastelijn over zijn buik wrijvend en naar mij wijzend.  Bij het eten zetten ze een bijna volle fles wijn voor me neer. Genoeg te eten. Varkensvlees in brood gebakken met salade vooraf. Stukken vlees, soepvlees???,  met frietjes. Kaasplank en ijs. Koffie na. Iedereen was inmiddels naar de zaal vertrokken en ik naar boven met meenemen van de wijn. Een tijdje tv gekeken. Gaat erg goed met kpn id tv. Nu is het acht uur. Ik ga mijn rugzak pakken afrekenen, krijg nog pelgrimskorting en een mars voor onderweg. Ze vroeg bezorgt of ik genoeg vers water had en dat de bakker om de hoek zat. Aardig van haar. En lopen🚶‍♂️. Bij het punt aangekomen waar ik gisteren gebleven was, klim ik toch maar weer omhoog. Boven krijg je dan toch weer een prachtig uitzicht en, ik vond op de plaats waar ik gisteren wat gegeten had, mijn speltje van de camino, was van mijn rugzak gevallen.  Even verder gestopt bij een mooie gele bloem, die ik al een aantal keer meer had gezien, even opzoeken. Onder het mooie gezang van de nachtegaal en de wielewaal kom ik tot de conclusie dat het een gele morgenster is. Weer leuk. Gisteren bij een stroompje ook nog veel tongvarens gezien. Weer een stuk langs de straat. En als je daar dan vanaf moet, weet je dat je weer moet klimmen. Dus om negen uur sta je boven weer even uit te puffen. Maar gelijk weer prachtige vergezichten. Langs een bosrand lopend komt een zwarte specht zijn mooie rode kopje even laten zien. En zo tikken de km weg. Een poel vol met prachtig bloeiend veenwortel. Even verder in een koolzaadveld zat een roodborsttapuit boven op een bloem hard te tikken tegen mij, zo van, ga weg ga weg. Even later sta te kijken welke weg ik zal nemen spreekt een vrouw me die achterop kwam me aan in frans. Ik dacht die komt uit Nederland. Dus ik antwoord in het Nederlands. Ha gelukkig zei ze, ik loop hier al even maar ik kom er met mijn boekje niet uit. We vervolgen de weg en inderdaad bij een punt dat aanwijzing naar links gaat zegt maps. me. recht door daar was het fout gegaan. Zei loopt de route in etapes. Ze had nu twee weken en had ergens een caravan staan vanwaar ze steeds vertrok. Haar nicht was in de caravan maar kon niet meelopen. We liepen een stuk samen op. Om uur was het tijd om wat te gaan eten. We gingen in het gras wat zitten te eten. Na een tijdje stond ze op en zei je haalt me zo wel weer in. Niet meer gezien. Na een tijdje keek ik om en zag dat het achter me erg donker werd. Een flinke onweersbui. Ik ging wat sneller lopen. Nog een klein stukje bos en dan was ik in Sesanne. Een erg steile moderrige weg. Ik dacht als er mu een stortbui komt spoel ik zo naar  beneden. In dorp snel mijn jas aangetrokken en mijn regencovver over mijn rugzak. Gelukkig maar enkele druppels meegekregen. Toen ik binnen aan een biertje zat, wat ik gekregen had van een duitse Non, begon het te stortregenen. Het bejaardenhuis word gerund door duitse nonnen. Lekker geduocht inkopen voor morgen gedaan. Em mu lekker eten ik zit tussen zo,n dertig bejaarden. De een wat langzamer als de ander. Sommigen met een slabertje. Eten word opgediend door verzorgend personeel. Een meisje spreekt wat duits. Soep vooraf, nog wat soep voor de pellerin, ja hoor lekker. Aardappels met vlees, toetje met fruit na.  Niks mis mee. Nu lekker op mijn kamer verhaal typen. En  dadelijk tv kijken met een wijntje en een sjipsje die ik straks gekocht had. Ik heb het niet slecht zo

1. Thea van de voort:
    25 mei 2019
    Respect voor jou Martien. Genieten nog steeds van jou prachtige verhalen.
  2. T. Van de Voort:
    25 mei 2019
    Het gaat je goed ,de vereniging van dikke buiken ontmoet,goed te eten ,lekkere wijn,knappe nonnetjes ontmoet ,mooie IVN wandeling van bloemen en vogels en dat weet jij allemaal top Martien, het lijkt wel een makkie 😄maar als dat hijgend hert weer bergje op en bergje af is gegaan met zweetdruppels dat zien wij niet ,petje af voor jou !!
    Buen Camino🚶‍♂️
  3. Angeline:
    25 mei 2019
    Hoi Martien! Dat jij alweer 25 dagen onderweg bent! Voor mij heb je onvermoede grote natuurkennis en ik zoek zo steeds maar weer al die bloemen op die jij ziet. Leuk ook om over je ontmoetingen te lezen. Zoals ik al zei: de weg erheen is het mooist! Tot morgen maar weer🍺
  4. Andrė Meeuws:
    26 mei 2019
    Zo te lezen gaat het Zeer goed me je en zit je goed in je vel. HOUDT het zo. Keep on walking: voetje voor voetje 👍🙋‍♂️
  5. Annie en Mart:
    26 mei 2019
    Goeie Morgen Martien ik lees wel dat het allemaal zowat naar wens verloopt je kunt lekker genieten van al die mooie natuur zoiets zie je anders nooit en als je kunt eten en drinken dat is ook belangrijk en nu vandaag maar weer verder en maar weer genieten vele groetjes van Mart,
  6. Uriel van Deursen:
    26 mei 2019
    Martien,ik wilde dat ik in jou schoenen stond. Het mij fantastsch om dit te kunnen meemaken.wij wensen je heel veel succes met de lange tocht. Groeten Annie en uriel
  7. Ben Lindhout:
    26 mei 2019
    Ja Martien, je blijft me verlekkeren met je mooie verhalen en prachtige vergezichten.
    Wat mooi dat je ook allen weet te benoemen en er daardoor nog meer van te kunnen genieten. Ikzelf was naar een familiedag op de Veluwe. Ok net verkeerd maar dat haalt het niet bij wat jij beschrijft, voor mij althans. Ook de mensen welke je beschrijft zijn natuurlijk een belevenis op zich! Zo te horen ontbreekt het je aan niets.
    Een goed vervolg!! Groet, Ben.
  8. Betty Wijnen:
    26 mei 2019
    Wat een mooie verhalen Martien. Geniet er elke keer van. Je schrijft of je het zelf beleeft. Super knap van je. Succes met je pelgrimstocht.
  9. Truus en André van gogh:
    26 mei 2019
    Wat een mooi verhaal martien.je maakt van alles mee maar YOU NEVER WALK ALONE.
    Kijk alweer uit naar je volgende verhaal.