18.05.2019. Achttiende dag. 22km. Van Lalobbe naar Chateau Poriien.

18 mei 2019 - Château-Porcien, Frankrijk

Om zeven uur op. Wassen rugzak inpakken om acht uur ontbijten. Goed ontbijt, eitje erbij, lunchpakketje.  Vijfendertig euro betaald, handje geschut. Afscheid van David genomen, wij gingen te snel voor hem. Hij wilde na vijftien km. zijn tentje op gaan zetten. Erg lieve jongen hoop dat het goed met hem gaat. Gisteren zijn bier opengemaakt met mijn slipper. Hij keek zijn ogen uit, hele fotoreportage van gemaakt. Ook geleert van hem hoe je panoramafoto,s maakt. Tot twaalf uur weer in bossen gelopen met een aantal venijnige klimmetjes. Om een uur in een dorpje wat gegeten en afscheid van Servi genomen. Een tijdje met Renee gelopen. Hem toch laten gaan. Ik kan zijn tempo niet aan. Het terrein verandert langzaam naar vlak. Een verademing na vijf dagen heftig klimmen. De laatste zeven km. een recht karrespoor door graanvelden en koolzaadvelden. Ook weer heel mooi. Konstant het geluid van hoog in de lucht zingende veldleeuwerikken, opvliegende patrijzen, een koppel roodborsttapuiten die mij weg willen lokken omdat ik hoogstwaarschijnlijk te dicht bij hun nest ben. Koolwitjes, citroenvlinders en een koningspage vladderen voorbij. Zo heb je niet in de gaten dat je toch weer twintig km. hebt gelopen. In Chateau Poriien aangekomen al snel de Bar- Restaurant gevonden waar ik me moest melden. Een leffe gedronken, tja wat moet je, een stempel in mijn credential, de code van Refuge en betaald.  Van twintig euro kreeg ik vijftien en euro en wat kleingeld terug. Snap er niks van. Geen vijf woorden met de barman gewissel. Inclusief afspraak voor pelgrimsmenu om zeven uur. De Refuge was een paar huizen verder. Er was een nieuwe. Code ingevoert, 5689 plus sleutel. Voor als jullie on de buurt zijn. Een prachtig nieuw gebouwtje. Grote complete keuken. Slaapkamer met vier stappelbedden, toilet, douche, en nog een badkamer voor invalide incl. Toilet. En dat allemaal voor mij alleen. Eerst maar naar de winkel inkopen voor morgen, ontbijt en lunch, en een biertje voor vanavond. Lekker gedoucht, grote stortdouche. Kleren gewassen, radiatoren hoog om te drogen. Naar het pelgrims diner. Niks mis mee. Salade vooraf, pasta met kipfileetje, kwart liter wijn, chocolade toetje na. Kan water en dat alles voor zestien euro. Terug  naar refuge en nog steeds alleen. Slaapplaats voor morgen geregelt. Moet wel om half zeven ergens anders gaan ontbijten. Mooi tijd gehad om dit te schrijven. Hoor van Jolanda dat veel mensen het leuk vinden om dit te lezen. Sterkt mij om de tijd te vinden om dit te doen. Een keer meer tijd als de andere keer. Ik reageer niet op alle reacties. Maar vind het wel fijn om ze te lezen. Af en toe tranen.  Ik ga nu slapen, morgen vroeg op. Moet achtentwintig km. Weltrusten

1. Gerard koolen:
    18 mei 2019
    Zeker mooie verhalen
  2. Cor van D:
    19 mei 2019
    Ha Martien succes vandaag. Ben helemaal trots. Wat ga je lekker :) hebben we ook nog het songfestival gewonnen zeg.
    Groeten Cor en Maria
  3. Pepe Voorbraak:
    19 mei 2019
    Is zeker super leuk om te lezen!!!!
    Ook om 3.22 uur ....Truste!😴
  4. Andrė Meeuws:
    19 mei 2019
    Ik lees je verslagen met veel plezier en krijg steeds meer respect voor je dagelijkse afstanden die je aflegd. Veel succes verder en rustig aan: voetje voor voetje. 🙋‍♂️👍
  5. Annie en Mart:
    19 mei 2019
    goeie mqrgen martien weer leuke dag gehad met wat ups en downs vandaag is het het is heel knap om te doen geniet er fijn van wij lezen en schrijven de verhalen wel heel mooie en fijne dag van groetjes mart en annie
  6. Isi fondon:
    19 mei 2019
    Amigo hij gaat goed zo te horen , doe je slim om je eigen tempo aan te houden.
    Geniet van de dag en hobbel lekker rustig door.
    Gr isi
  7. Henri:
    19 mei 2019
    Ik lees je verhaal iedere morgen bij het ontbijt. Kei mooi man, blijven doen hoor want ik reken er op.
  8. Gerrit Carla:
    19 mei 2019
    Zeker mooi Martien we genieten elke dag van jou verhalen ,s,morgens kijk ik meteen wat er weer op staat van jou,zet ,m op CAMINO Gr van ons 👍🍻😘
  9. Henri:
    Goed bezig Martien. Mooi avontuur 👍👍
  10. Mia en Jan:
    19 mei 2019
    Goede morgen Martien,het gaat je goed lezen wij.Nu deze week de vlakte in,kun je een beetje uitrusten,alhoewel 28 km is toch nog heel wat om te lopen.Succes en veel wandel plezier de komende dagen.Gr Mia en Jan.
  11. T. Van de Voort:
    19 mei 2019
    Ja zo'n Camino kost zweet,tranen ,biertjes , en handen en voeten werk voor je talenknobbel ga zo door wij hebben bewondering voor jou,en jouw thuisfront wat zullen die trots zijn ,Buen Camino 🚶‍♂️
  12. Franka:
    Trots op jou🍀
  13. Ben Lindhout:
    Dag Martien,
    Ja , ik volg je nu wat bewuster. Vorige week hier hectisch, i.v.m. trouwen van onze dochter Heleen. Door je verhalen voel ik als het ware een beetje wat je meemaakt. Het lijkt me geweldig om die simpele ontmoetingen en belevenissen te ervaren. Prachtige foto's met vergezichten. Daar kan ik ook van genieten. En de natuur in optima forma ervaren. Jij als IVNer zal daar enorm van genieten! IK zal je graag volgen en wens je veel goeds. Het is wel om een beetje jaloers op te worden. Maar mijn voeten zouden het niet aan kunnen. Het ga je goed en
    ik spreek Jolanda zo af en toe wel.
    Hartelijke groet,
    Ben
  14. Thea van de voort:
    19 mei 2019
    Iedere dag zie ik weer uit naar je verhalen. Wat kun je mooi vertellen. Een heel mooi avontuur.
  15. Rian Vinken:
    20 mei 2019
    Hoi Martien! De eenvoud van jou avontuur is geweldig. Klein maar toch groots. Je hebt niet veel nodig om een lange reis te maken!
    Geniet en succes. Groetjes Rian
  16. Hans deelen:
    20 mei 2019
    Mooi om te lezen, en iedere aankomst weer dat welverdiende biertje....