17.08.2019 Honderdennegendedag 24km van Belorado naar San Juan de Ortega

17 augustus 2019 - Villafranca Montes de Oca, Spanje

Vanmorgen zes uur op. Er stond een ontbijtje wat je zelf kon maken. Naast mij staat een Italiaan die had nog een tomaat, een halve avocado en wat ham over. Wil jij dit? Ja dat lust ik wel. Had ik dus onverwachts een luxe ontbijt. Die Italiaan was met de fiets. Maar pakte vandaag de bus naar Burgos. Hij had iets aan zijn been. Ging een paar dagen rusten. Om half acht aangelopen eerst weer langs de autoweg maar toch landzaam afbuigend. Ik kom wat kleine plaatsjes tegen maar loop door, heb een goed ontbijt gehad. Ik zie weer eindeloze stoppelvelden met af en toe een paar velden met zonnebloemen. Het is zaterdagmorgen overal om me heen hoor ik schieten. Ik zie ze ook, met een paar honden voor zich uit lopend die alles opjagen lopen ze schietend de velden af. Er liggen ook overal gigantische strobalen. Ik vroeg me af hoe ze deze toch op gingen halen. Nu zie  ik een tractor met daar achter een grote kar. Daar aan vast zit een grote schuif waar de strobaal door een arm voor de tractor mooi recht voor komt en hem tot vier hoog opstapelt. Na twaalf en een halve km kom ik in Villafranca Montes de Oca een klein plaatsje,  hier stop ik. Neem koffie en een broodje en ga mijn verhaaltje beginnen. Ik trek even mijn schoenen en sokken uit om mijn voeten wat rust te gunnen. De volgende vier km moet ik toch weer tweehonderd meter omhoog. Waarin ik de eerste anderhalve km al honderdveertig meter moet overbruggen. Toch weer tien procent. Een Francese komt ook op het terras zitten. Haar zie ik ook al een dag of vijf. Twee keer in dezelfde auberge geweest en overdag haal ik haar steeds langzaam in en op het terras komt ze steeds weer bij. Zij weet inmiddels mijn naam, ik die van haar nog niet. Zij kan maar een paar woorden Engels dus wij houden het steeds maar op vriendelijk lachend elkaar welkom hetend. Na drie kwartier ga ik verder en zet de klim in. Eerst door open terrein langzaam overgaand in lage eikenbossen. Langs de kant veel adelaarsvaren en bloeiende struikheide. Als ik boven ben haal ik de francese weer in. Ik loop een stukje met haar mee. Ze vraagt of ik een foto van haar wil maken, haar (zes) kleinkinderen vragen daar om. Ik loop door en een aantal km verder staat een stalletje in de bossen met drank en wat eten. Ik heb dorst neem een glas cola en stuk watermeloen. En weer verder door de bossen. Het is inmiddels boven de dertig graden en dat merk je wel. Na nog eens een uur begin ik toch te verlangen naar een teken van bewoning of zo. Om iets voor twee zie ik een kerktoren of iets wat daar op lijkt boven de bomen uitkomen. Het is een kloostercomplex met een auberge, twee barretjes een hotel en een paar huisjes. Ik ga zitten om een broodje te eten en een biertje te drinken heb ik wel verdient vond ik. Dan inchecken, douchen, wasje en even plat. Ik slaap op een zaal met negen stapelbedden. Dan is er nog een zaal met ook een stuk of tien stapelbedden. Wat ik kan zien zijn de meeste wel bezet. Langs mij ligt het duitse stel wat een paar dagen geleden ook langs mij lag. Dus weer even duits praten. Morgen is voor hen de laatste dag. Dan zijn we in Burgos. We eten om half zeven, om kwart voor zes ga ik in de bar een wijntje drinken. Zeventig cent voor een glaasje, ik durf er nog er een te nemen. Het Deense echtpaar zie ik hier ook weer. Nu moet ik me haasten het is zowat halfzeven. Had niet gehoeven ik ben de eerste. Ik moet een dienblad pakken, bestek, een glas, een diep bord en een plat bord. Het duurt even voor ik het goed doe. Ik loop langs het buffet de eerste seveerster schep een kop soep vol. Dan de tweede schept het diepe bord vol pasta. De derde schept op het platte bord friet en twee stukken vlees, de vierde complenteerd het met wat sla. Als laatste kan ik kiezen uit een sinasappel of yogert. Dan brood en ketchap en een servet. Nu kan ik gaan zitten. Achter mij komt een jonge man uit slowakiee die bij me komt zitten. Langs hem gaat een meisje zitten en langs mij ook. Zij zijn duitse. Ik dacht dat ze samen waren maar dat is niet zo. De slowaak en het duitse meisje lopen al een aantal dagen samen. Het meisje langs mij is gestart in Pamplona maar moest twee dagen op haar koffer wachten. Bij de eerste dag lopen zaten haar voeten onder de blaren en heeft ze een fiets gehuurd waarmee ze naar Burgos rijd. Als ik aan de friet begin is deze natuurlijk koud. Maar al bij al heb ik genoeg gegeten. Ieder verteld haar of zijn  verhaal. Ik oogst natuurlijk wel respect met mijn verhaal. Om half acht ga ik nog even naar de bar om een wijntje te drinken en mijn verhaal af te maken.

1. Truus en André van gogh:
    17 augustus 2019
    Dat wijntje heb je zeker verdiend. Morgen veel succes
    De laatste loodjes
  2. Joris:
    17 augustus 2019
    Hier oogst je ook respect met je verhalen!
  3. T. Van de Voort:
    17 augustus 2019
    Hé Martien hij gaat lekker het gebied kennen wij ,dus veel stoppelvelden van granen rondom Burgos en glooiend! !Wel leuk om medepelgrims te ontmoeten en onderweg weer tegen te komen met een leuk praatje 😊
    Het was vandaag wel een 5 sterren maaltijd zo te lezen dus lekker even buffelen voor de calorieën op peil te houden ook erg belangrijk met een heerlijk wijntje om het compleet te maken erg belangrijk😆😆🍷
    Weer een superleuk verhaal ga zo door bergje op en bergje af,Buen Camino 💃
  4. Cor van D:
    17 augustus 2019
    Hi Mart, gaat steeds beter. Al meer dan 100dgn. Daar moet je toch wel echt veel karakter voor hebben zeg.
    Ben heel beniewd naar de verhalen en de beleving van dit avontuur.Nog veel plezier de komende dagen en tot gauw.
    Groeten Maria en Cor
  5. Franka:
    18 augustus 2019
    Hola pelgrim, wat eten betreft hedde gai ut mar goed😉 bikkel kanjer wat een sport🚶🏻‍♂️ Ge wit dè der an oe wordt gedacht. Blij, fijn om morgen Jolanda te zien op feestje van oe zusje.. truste en alle succes bij de voor jou laatste loodjes🍀🍀🍀🍀Petje af voor altijd 💞 trots op jou xxx
  6. Jolanda:
    18 augustus 2019
    Olla vriendje! 😂😂 begin met deze smileys.. zat alleen hardop te lachen.. sorry.. zie je al helemaal zitten, ongemakkelijk wordt het dan toch he... tegenover de Francaise. Maar jij blijft een gentleman chapeau! 🎩 Leuk dat je de Duitsers ook weer terugkomen in je verhaal. Gisteravond nog om gelachen met Thieu... Mart en de Duitse... 🙈😅😂😂😂 blijf genieten en vooral beseffen dat dit niet heel normaal is wat je doet... fijn als je weer thuis bent. 💪🙏🚶🏻‍♂️🍀😍💋
  7. Pepe Voorbraak:
    18 augustus 2019
    En wij vinden het ok wir fijn as ge thuis bent!!
    Enne....respect heb je al lang geoogst hier!😊👍
  8. Annie en Mart:
    18 augustus 2019
    HOI MARTIEN ik lees wel dat het goed voor uit gaat ge loopt nu voort veel kilometers per dag ik denk de ge huis wilt en ge ziet steeds meer mensen om je heen ook wel gezellig lijkt mij wat ouwe hoeren over de tocht die al gelopen het en nog moet maar dat stuk is vuuuuuul korter en ik heb ik mooi lullen ik zit hier achter d'e ding maar wat te ouwe hoeren mer gij moet het lopen ik hoop dat het goed blijft lopen dan ben de zo aan het einde het ís un hel prestatie heel veel strekte en HOUDOE GR MART...
  9. Rian Vinken:
    Hey Martien.
    Gezellig gelezen! We lopen op papier met je mee. Geen enkele dag is saai! Heel knap wat je tot nu toe al gepresteerd hebt. Net als jij zijn de reacties ook leuk om te lezen.
    Fijne zondag! 🌻🍷😎😘
  10. Maria Looymans:
    Mooi verhaal, Toppie!
    Nog enkele weekjes... home sweet home.....
    Geniet nog even van alles wat er op je pad komt Mart 🍀🐾
  11. Andrė Meeuws:
    18 augustus 2019
    Gaat je nog steeds goed af zo te lezen. Ga zo verder.
    Keep on walking: voetje voor voetje 🙋‍♂️👍
  12. Toon & Arna:
    18 augustus 2019
    Wat is het fijn om zoveel mensen om je heen te hebben.Op weg, maar ook op het thuisfront.Het leeft allemaal met je mee.Dat geeft een fijn gevoel.
    En kracht om door te lopen.
    Nog even en je kust de grond in SANTIAGO.Even ben je dan de PAUS uit SOMEREN.
    SUCCES MARTIEN 🚶‍♂️🍷🚶‍♂️🍺🚶‍♂️💋
  13. Uriel en Annie:
    18 augustus 2019
    Martien wat ben je toch n Kanjer we zijn elke dag benieuwd wat je weer meegemaakt hebt de biertjes en de Wijntjes heb je dubbel en dwars verdiend diep respect voor jou het einde is in zicht ga er voor Uriel zit in Oostenrijk in de bergen 4 dagen omhoog in de bergen n huttetocht aan het maken ook knap maar wat jij presteerd is toch iets anders al zo vele dagen fijn dat Jolanda komt n paar dagen rust we vinden het super wat je doet veel succes nog met de tocht geniet ervan we kijken uit naar je volgende avontuur gr 👍🍷🍻😘 Uriel en Annie