12.05.2019 twaalfde dag. 27 km van Dinant naar Givet (Fr.).

12 mei 2019 - Dinant, België

Vanmorgen half acht op. Weer goed geslapen. Zonder biertjes. Rugzak ingepakt gewassen kleren aan en naar het ontbijt. De dames waren er al en maakten voor mij de deur open. Zij komen eens per maand een lang weekend hier om te studeren op hun zangkunst. Aan de nederlandssprekende vroeg ik of die voor mij naar de refuge in Viget wilde bellen. Het telefoonnummer was niet meer in gebruik. Dan maar op goed geluk er heen. Was al weer de Maas over, he vergeten te doneren, dan niet. Zat me toch niet lekker, terug. Daar aangekomen waren de dames aan het oefenen. Het ijzerenhek zat op slot. Even een paar foto,s gemaakt. Maar was geen offerblok te vinden kwam net de nederlands sprekende pater het altaar opgelopen en zag mij staan. Kwam naar mij toe gelopen om mij een goede reis te wensen. Ik wilde hem twintig euro geven. Maar hij zij, steek het in oewe zak gezult het misschien nog nodig hebben op uw reis. In Dinant aangekomen de kerk ingelopen, ik was vergeten een stempel te vragen, niemand te vinden. Dan maar zonder stempel wat km maken langs de maas. Even verder op houd een man mij aan. Hoeveel km ga je lopen?  Vandaag 25 en dan door Santiago. Mag ik een foto maken dat is mij hobby, hij maakt een filmpje van mij en schrijft mijn mailadres en zegt dat hij het komende dagen zal mailen. Vandaag heb ik de zekerste route gekozen. Ik had van andere pegrims gelezen dat ze na een uur gelopen te hebben terug moesten omdat het water in de maas te hoog was. Dus over de weg. Zondag gelukkig niet veel verkeer. Op het punt aan gekomen, zag ik dat het aan de andere kant toch gelukt zou zijn. Maar zeker is zeker. Een eindje veder op zag ik een voetveer varen dat met de hand langs een kabel werd getrokken. Daar ga ik gebruik van maken. Enigste voetveer van belgie. En daar heb ik ingezeten. Ik gaf die jongen twee euro en werd aan de andere kant meteen beloond. Een prachtige berm van wel hondert meter vol van bloeiend Daslook de geur van uien kwam je zo tegemoet. Verder stevig doorgelopen en na zevenentwintig km kwam ik op mijn slaapadres aan. Een onderkomen op het schoolterein wat afgesloten was. Hing een briefje dat je tussen zeventien en achtien uur kon bellen naar een telfnr. Het was tien voor vijf. Ik dacht probeer het maar. Werd niet opgenomen. Wacht maar tot zeventien uur. Klokslag komt er een auto aangereden stopt bij een andere poort komt een klein meisje uit en tikt bij mij een code in en de poort gaat open. Naar binnen de auto rijd een eindje door stapt een man uit, zegt niets en loopt naar de andere kant naar een klein gebouwtje wat tegen de school staat deur open en ik kon naar binnen. Zat al iemand binnen. Patrick uit Valkenswaard. De man die mij binnen had gelaten vraagt tien euro en zet een stempel in mijn Credencial en vertrekt alles bij elkaar heeft hij geen tien  woorden gezegt. Maar goed in het gebouwtje staan drie bedden een keukentje met magnetron, kookplaat, pannen, borden en bestek. In het voorportaal een wc en een douche. Alles wel wat oud maar meer dan genoeg voor mij. Patrick is in Vessum vertrokken een paar dagen voor mij. We vertellen elkaar wat we allemaal mee hebben gemaakt. Ook wat onze reden is van deze tocht. Lekker douchen. Mijn magnetron maaltje eem beetje gedeelt yogertje een kop koffie en weer helemaal blij. Patrick gaat morgen ongeveer vijfentwintig km lopen. Ik wilde wat korter lopen maar kon geen geschikte slaapplaats vinden en besluit om met hem mee te gaan. Gebelt geen probleem ik was de derde. Patrick wist wie die andere was, die had het adres aan hem doorgegeven. Caroline zou ook voor avondeten zorgen. Morgenvroeg ontbijten ik heb nog broodjes en kaas patrick heeft nog koffie dus dag  begint morgen weer goed. Ook mooi weer vootspeld volop zon. We gaan het zien.

1. Thea van de voort:
    12 mei 2019
    Weer een mooi verhaal. Is leuk om te lezen.
  2. Andrė Meeuws:
    12 mei 2019
    Zo te lezen kom je weer wat dichter bij huis, immers Valkenswaard is slechts 25 km van je startpunt. Het lijkt me wel fijn om weer een keertje Nederlands te kunnen praten met iemand die dezelfde ervaringen en emoties meemaakt als jij.
    Doe zo verder: voetje voor voetje.👍
  3. Henri:
    Geniet van een zonnige dag morgen. Liefs Henri en greet
  4. T. Van de Voort:
    12 mei 2019
    Mooie dag gehad,bloemen, en dieren gezien levend en dood aan de foto,s tezien , aankomst zonder woorden had je wel geluk heb je het beste Frans niet uit je trukkendoos hoeven te halen !! Wel leuk
    met die brabantse Patrick kon je effe je hart luchten op z,n Brabants hopelijk vanavond wel een biertje voor jou je hebt het verdiend, Buen Camino
  5. Jolanda:
    12 mei 2019
    Tis toch geweldig vriendje wat je nu al meemaakt..... delen met Patrick etc.... wat zal onze tafel thuis vol raken (liefst ook buiten) met Kerst! 😀🙏🍀😘
  6. T. Van de Voort:
    Leuk he Jolanda 😍geweldig hij doet het goed 👍
  7. Gerrit Carla:
    13 mei 2019
    Weer een mooi verhaal Martien,en waar je allemaal doorkomt,en onder weg ziet ,echt om van te genieten ,en Patrick ook onder weg naar Santiago ? Blijf je volgen veel Suc6.
    👍🍷🍻🏃‍♂️🧚‍♂️
  8. Annie en Mart:
    13 mei 2019
    goeie morgen martien maak er mooie fijne dag van het weer word goed en dus genieten veel succes groetjes mart en annie
  9. Isi fondon:
    Goedemorgen martien
    Weer een nieuwe dag , prachtige verhalen en mooie foto,s. Denk dat ik er niet ver langs zit als je nu al blij en gelukkig bent dat je deze keuze hebt gemaakt om van zummere naar santiago te wandelen.
    Je brengt andere mensen wel op een idee.😏misschien met het fietske.
    Gr amigo. Un buen dia
  10. Lianne van Rooij:
    13 mei 2019
    Hey Martien, ik ben vanaf nu ook aangehaakt. Wat leuk om je verhalen te lezen. Lijkt me echt geweldig om mee te maken. Heel veel succes en plezier, geniet ervan! Grtjs Lianne