10.09.2019 honderddrieendertigstedag 24km van Santiago naar Negreira

10 september 2019 - Negreira, Spanje

0m zeven uur op. Naar een barretje en samen ontbijten. Om kwart voor acht aanglopen. Uit gezwaaid door Maartje die nog een half uurtje blijft zitten alvorens zij naar het busstation loopt. Santiago ben ik in vijf minuten klimmend uit. Als ik omkijk zie ik de kathedraal boven alles uitsteken. Mooi voor een foto. Dan draai ik rechts een bospad op door  een gemengd eukalyptes bos. Weer erg mooie paden in een mooie omgeving. Heuvelachtig waardoor je mooie uitzichten krijgt. Na vijf km op een km paaltje een lief berichtje van Maartje. Is ze gisteren helemaal heen gelopen om mij te verrassen. Erg lief en mooi. Ik loop nog vijf km door alvorens kofiie te drinken. Mijn jas weer uit gedaan. Die had ik halverwege aangedaan, even als mijn rugzakcuver. Na een aantal kleine regenbuitjes. Ik krijg nu meteen de laatste rood aan geduide klim. Tweehonderd meter in iets meer dan anderhalve km. Daar krijg je het van zelf warm van. Na nog wat up en downs weer even stoppen wat eten. En na rust weer verder voor de laatste zes km. Om half vier na wat zoeken de alberque gevonden. Er is niemand bij de receptie. Het is een kleine alberque en ik ben bang dat hij vol is. Toch maar zgaan zitten en wachten. Er zit nog een meisje te wachten. Na een tijdje pak ik mijn miam miam dodo, en kijk naar twee andere adressen. Ik besluit om te gaan en het meisje gaat met me mee. Ze komt uit Duitsland en heeft de Norte en primitivo gelopen. Is ook al meer dan een maand onderweg. Ze heeft een tentje bij en dat al een aantal malen moeten gebruiken omdat de alberque's vol waren. Ik had al gehoort dat het op del Norte druk was. Bij alberque staat het vrouwtje al buiten. Ze had me toen ik in het stadje kwam al aangesproken. Ze zij dat de gemeentelijke herberg vol was en dat ik bij haar kon komen. Ik geloofde haar niet. Inchecken douchen was uit hangen en even relaxen op bed. Het is een grote hoge ruimte waar twintig stapelbedden in staan. Ruim uit elkaar. Er druppelen tot nog toe twaalf pelgrims binnen. Om half zeven ga ik eten maar moet tot zeven uur wachten. Ik loop een andere bar binnen wat ook een alberque is. Bestel een wijntje en krijg er een bak chips bij. Hier kan ik ook eten maar ik kies toch voor de bar waar ik net was. Iets meer een plaatselijke bar. Deze is groot en onpersoonlijk. Ja ga op het laatst nog eisen stellen ook. Nog even vermeldenswaardig, afgelopen zaterdag, bij terugkomst in de alberque na het eten, had ik Jolanda aan de lijn en zij vroeg heb je je oorkonde gehaald. Wij kijken elkaar aan, shit ligt nog in het restaurant, daaag Jolanda en snel terug. Gelukkig lag hij achter de balie. Maartje zij, hier heeft hij zesenentwintighonderd km voor moeten lopen, vergeten wij hem ommee te nemen. De obers moesten er ook om lachen.  De laatste dagen zijn nu echt ingegaan. Nog drie dagen lopen wat voor mij raar is, na zoveel dagen lopen. Maar ik verheug me wel op het idee dat ik dan naar huis ga. En ik ben er ook wel aan toe het is lang genoeg geweest. Lekker gegeten eerste helft spanje tegen montenegro gezien. Terug naar alberque. Word verwelkomd door twee schotse meiden die ik een dagof vijf zes geleden heb ontmoet. Zij hadden wijn gekocht. Ik moest er bij komen zitten. Het duitse meisje evenals een pools meisje zat er ook bij. Toen nog aangevuld door een jongen uit chicago en een man van zeventig uit rusland. Dus weer veel  nationaliteiten bij elkaar was erg gezellig. Half elf naar de slaapzaal waar alles al in rust was.

1. Maartje van der Putten:
    10 september 2019
    Super mooie foto's, ik was graag met je meegelopen! X
  2. Jolanda:
    10 september 2019
    Wat een lieve mooie verrassing voor je van Maartje vriendje! 😍 Fijn dat je nog steeds geniet van de laatste dagen en ontmoetingen! Fijne afsluiting is ook belangrijk. Maar kom maar lekker naar huis idd... het heeft lang genoeg geduurd TOPPER!! echt niet normaal wat je hebt gepresteerd! 👏💪🥇🍀🙏🚶‍♀️😘💋
  3. Cor van D:
    10 september 2019
    Hi Mart kan me voorstellen dat je het een beetje hebt gehad. Al die km al die wegen en gedachten. Fijn gevoel moet dat zijn om het ritme straks te doorbreken en naar huis te gaan. Een ervaring die niet zoveel mensen hebben opgedaan, zo lang en zoveel km. Geniet nog van die laatste dagen. Groeten Maria en Cor
  4. Henri:
    10 september 2019
    Ja daar sluiten wij ons ook mee aan. Geweldig avontuur war he je hele leven mee neemt. Geniet nog van de laatste dagen en een goede terugreis. Liefs van ons.
  5. Franka:
    10 september 2019
    Wederom een mooi verhaal,zei ik mooi!! Ik bedoel Fantastisch!! en inderdaad nu maar snel naar summere,ge wordt gemist.. tot gauw kanjer 👍💪🏼🍀😘😘😘
  6. Annie en Mart:
    11 september 2019
    GOEIE MORGEN MARTIEN het zit er bijna op ik kan mijn eigen voorstellen dat het voor jou wel genoeg is en dat je wel naar huis wilt het is toch een hele tijd en alles en iedereen gemist och die paar daagjes dat lukt nog wel en is wel fijn geweest met Maartje dat lees ik wel het weer van heel knap dat je het gedaan al hebt plus al die mooie foto s en al die mooie verhalen daar iedereen iedere dag van geniet nog een paar daagjes en het is allemaal weer van ouds GR MART. tot ziens HOUDOE.
  7. Andrė Meeuws:
    11 september 2019
    Hiervoor kom ik woorden te kort. Geniet van je laatste wandelwagen, maar dat gaat wel goed komen zo te lezen.
    Keep on walking : voetje voor voetje ( Nog efkes).👍🙋‍♂️
  8. Rian Vinken:
    11 september 2019
    Oorkonde vergeten....oeps. Da zou wa zijn! Nog een paar daagjes genieten van je verhalen, ook die groeien fantastisch net als jou kilometers. Geniet en tot gauw!! 😘😘😘
  9. Isi fondon:
    11 september 2019
    Hola amigo wat moeten we het komend half jaar lezen, , we zullen wel zien.
    We hebben in ieder geval genoten van de mooie verhalen en foto,s.
    Nog veel plezier en geniet nog van de laatste daagjes .
    Gr amigo👍🏽👊🏽😀
  10. Judith Brouwers:
    11 september 2019
    Geniet er nog even van! En vergeet je niet je voeten te fotograferen? Zij hebben ook hun best gedaan! 😉
  11. Gerard koolen:
    11 september 2019
    Op naar de laatste dagen , en weer naar het mooie Someren
  12. T. Van de Voort:
    11 september 2019
    Weer een mooi verhaal Martien,fijn om te lezen wat een prestatie top, vrijdag je laatste dag niet te geloven pelgrim💃👏
  13. Pepe Voorbraak:
    11 september 2019
    Aha...daarom liep Maartje 5 km extra...dat was niet omdat ze nog teveel energie had!
    Maar gewoon een lieve verrassing!!😍
  14. Maria Looymans:
    11 september 2019
    Jaaa tof en liefffff van Maartje.. Het zijn de kleine dingen die 't doen...
    Nog enkele dagen en dan home sweet home Martien. Het zal wel weer wennen zijn zo alleen met Jolanda😜😅
    Nog veel plezier de laatste daagjes..😘🐾
  15. Truus en André van gogh:
    11 september 2019
    Mooi verhaal Martien.en wat leuk die verrassing van Maartje.lijkt me heerlijk dat je weer naar huis kunt.🍀
  16. Toon & Arna:
    12 september 2019
    Hoi Martien nou heb ik alles geschreven en weg was het verhaal.Dus opnieuw maar weer.We hebben hier samen moeten lachen om die OORKONDE.Maar gelukkig heb je hem weer.En die lieve Maartje van jou, je ziet wel Martien wat je er ooit ingestoken hebt,Komt op een of andere manier weer terug.Nog veel wandel plezier 🥂🍾🎖💐