05.06.2019 zesendertigste dag. 24Km van Flogny-la-Chapelle naar Chablis

5 juni 2019 - Roffey, Frankrijk

Kwart voor zeven wekker. Wil om half acht weg zijn. Vijf voor acht loop ik aan. Ontbijten, opruimen, rugzakpakken, in het gastenboekschrijven, rugzak weer open moet een pen hebben, rugzak dicht rugzak open toiletspullen moeten er nog in. En zo is het bijna acht uur. Maar heb de hele dag dus hoef me niet druk te maken. Het miezert een beetje. Jas aan regencuver over rugzak en regenbroek binnen handbereik. Op naar nr tweeentwintig, sleutel in de brievenbus en lopen. De route stuurt me met een ruime bocht om het dorp heen. Ik neem de kortste weg door het dorp. Scheelt al gauw anderhalve km. Ik  loop eerst vier km langs een kanaal lekker rustig in de morgen. Een reiger gaat met me mee. Hij vliegt steeds een paar hondert meter verder, en als ik er ben vliegt hij weer verder. De eerste berenklauwen staan hier in bloei. Op het kanaal wat bloeiende waterranonkel. Dan na twee km in een dorpje even zitten op een bankje bij een monument voor de eerste wereldoorlog. Die staan er in bijna elk dorp wel. Nu meteen rechts het dorp uit. Maar goed dat ik even gerust heb. De weg gaat meteen stijl omhoog uit het dorp overgaand in een zandpad maar steeds omhoog. Uiteindelijk ben ik een km aan het klimmen voor ik boven ben. Dan weer een prachtig uitzicht naar alle kanten toe. Ik loop weer heerlijk tussen de velden met af en toe een haag van struiken. Zie allerlei bloemen en hoor verschillende vogels. Uiteindelijk weer afgedaalt en loop ik onder in een dal. Hier zie ik weer veel hondskruid en ondek ik een aantal bijna, helemaal uitgebloeide Bokkenorchissen. Die had ik nog niet.ik loop Vezannes binnen en ga in een groot bushokje even zitten en wat eten. Heb ongeveer dertien en een halve km. gelopen. Ja hoor ik had het kunnen weten, weer omhoog die dorpjes liggen in een dal. Bij het verlaten ga je altijd omhoog. Maar begin het te leren langzaam stapje voor stapje dan raak je niet buiten adem. Onderweg word ik weer afgeleid door de orchideeen die er staan. Ik begin er aan te wennen. Het gebied verandert van graanvelden weer naar druivenvelden. In Chablys dus overal wijnwinkels waar je gratis kunt proeven. Aangekomen naar de vvv. Zij geeft me een plattegrond en een code voor de deur. Op nr. Dertien aangekomen, naar binnen in de tuin naar een bruine deur zoeken en ja de code. C0458 en ik ben binnen. In een leegstaand oud gebouw een kamer waar drie bedden staan met oude doorgezakte veermatrassen. Een oude koelkast die open staat, een elektrisch pitje, waterkoker, magnetron, keukenblokje. En duoche met wc en twee tl balken aan het plafond. Alles even oud en verroest. De tweede keer dat ik naar een kerkelijk opvanghuis voor pelgrims ga. De eerste keet ben ik gegaan. Hier kun je douchen en slapen maar daar is alles mee gezegt. Van dat kerkelijk kun je niks verwachten. Wel vijftien euro betalen. Het vrouwtje is al twee keer geweest. En om half negen komt ze nog een keer om te innen. Heeft ze op een briefje geschreven. Er piept hier om de twee minuten een brandmelder denk ik. Dadelijk eens even zeggen. Morgen loop ik naar een gemeentelijke herberg, heb ik meer vertrouwen in. Even Chablys in om wat te eten en drinken. Morgenvroeg langs de bakker om vers brood te halen. Het waait momenteel flink hier. De deuren staan te rammelen. Ik denk dat ik vannacht maar oordopjes in doe.

1. Mia en Jan:
    5 juni 2019
    Ik lees dat jij stapje voor stapje weer elke dag op jou overnachtigs plekje komt.Erg leuk om te lezen Martien en voor morgen weer succes stapje voor stapje..dat verdiend een 💐.Groetjes van Mia en Jan.
  2. Judith Brouwers:
    5 juni 2019
    Succes aldaar vannacht 😅 en fijne avond!
  3. Franka:
    5 juni 2019
    Zo dat was weer een dag, hoop dat je kan slapen 🙌🏻🙏🏻😘 mooie verhalen, we genieten er zo van👍 Je doet het verdomd goed kanjer en blijven genieten🍀🍀🍀🍀😘😘 TROTS op jezelf mag je zijn❤️
  4. Annie en Mart:
    6 juni 2019
    Goeie Morgen Martien een hele nieuwe dag staat voor ons klaar dus Martien genieten van alle mooie dingen om je heen heel veel goeds van Mart..
  5. Isi fondon:
    6 juni 2019
    Een echte pelgrim ben de toch ook amigo, niet klagen maar gewoon rustig doorhobbelen.
    Gaat goed en wij kunnen weer genieten van je verhalen.👍🏽💪🏽Gr amigo
  6. Monique Megens:
    Goedemorgen! Hoop dat je toch goed geslapen hebt? 🥺 succes vandaag! 🤗
  7. Truus en André van gogh:
    6 juni 2019
    Ja dat is alles behalve luxs.morgen beter.
  8. Andrė Meeuws:
    6 juni 2019
    De kerken in Nederland hebben door een daling van kerkgangers ook geen financiële middelen om onderhoud uit te voeren. Is in Frankrijk schijnbaar niet anders. Morgen meer succes. Keep on walking: voetje voor voetje 👍🙋‍♂️