04.09.2019 honderdzevenentwintigste 26km dag van Vilei naar Conzar

4 september 2019 - Gonzar, Spanje

Ik was vanmorgen van plan tot kwart voor zeven te blijven liggen. De eerste wekker half ging zes. Om zes uur opgestaan en om zeven uur aan gelopen. Ik liep in de mist. Dit duurde tot elf uur. Gisteren zag ik dit dal ook liggen in de mist tot elf uur. Nu loop ik er in. Ik loop door veel gehuchtjes. Alles kleinschallig en oud. Veelal boerenbedrijfjes. Huizen oud op getrokken uit rotsen en een leistenen dak dat op anderhalve meter begint en helemaal begroeit met mos. Alles kort opelkaar. De koeien moeten door de straten nasr de wei. Overal koeienstront. Het is inmiddels licht geworden maar door de mist zie ik niet ver. Het gaat een beetje op en neer. Vlakke wegen, rotsachtige wegen. Moeilijke en makkelijke.  Na negen km stop ik bij een boerderijtje die van allr soorten eten had ujtgestald. En oud vrouwtje zat er naast. Alles donative. Ik neem een koffie, broodje met gebakken ei een tomaatje erbij. En een toostje met worst. Ik krijg een stempel. Ik ben aan de laatste honderd km begonnen en dan moet je minstens twee stempels per dag hebben om een oorkondete krijgen in Santiago. Honderd km is genoeg.  En weer verder mijn voeten voelen moe en een beetje pijnlijk waarschijnlijk van het vele klimmen en dalen van de afgelopen dagen. Vandaag nog zesentwintig km. Maar de komende dagen krijgen ze een beetje rust. Om een uur of elf trekt het open en krijg ik weer zicht om me heen. Ik zit duidelijk lager aan de omgeving te zien. Veel kleine velden omgeven door stenen muurtjes. Ook de paden waar ik loop zijn vaak afgezet met stenen muurtjes. Doet me aan de Extramadura denken. Om twaalf uur loop ik over een kanga brug Portomarin binnen hier stop ik om een hamburger te eten. Nog zeseneenhalve km tot Gonzar waar ik wil stoppen. Via een klein bruggetje verlaat ik de stad om vervolgens een bospad op te gaan en wat redelijk stijl is. Dit duurt een half uur voor ik boven ben. Dan loop ik een stuk over heideachtig gebied tot bij ik een verder langs een autoweg tot aan Gonzar loop. Af en toe wel mooie vergezichten. Ik stop bij de  plaatselijk herberg en instaleer me. Er staan veertien stapelbedden. Ik kan kiezen ben de eerste. Bij het kerkje is een bar waar ik heen ga. De buitenkant ziet er niet speciaal uit. Maar loop je naar binnen kom je op een prachtige binnenplaats waar het goed toeven is.  Daar tref ik het engelse stel ook weer. Ik maak een begin van mijn verslag en ga na een uur terug om even te rusten. De was is nog niet helemaal droog dus ik laat de helft hangen. Even gerust verhaaltje geschreven en om kwart over zeven gaan eten. Er liggen twee spaanse studentes langs mij. Zij gaan mee naar de bar eten. Er is iets verder een moderne nieuwe herberg waar je pitsa's etc. Kunt eten maar zo' n spaanse bar is veel leuker. Lekker en gezellig gegeten. Half tien terug  beetje was afhalen opruimen, jolanda bellen en gaan slapen.

1. Annie en Mart:
    4 september 2019
    GOEIE AVOND MARTIEN het begint aardig op te schieten maar dat zal je ook niet erg vinden ja het s morgens al veel later licht het is toch geweldig wat je allemaal doet en gedaan hebt kort weg geweldig nog enkele dagen samen met Maartje en dan heb je de tocht der tochten volbracht hebt perfecte en heel grote eer en nu nog paar dagen genieten GR MART EN HAU DOE..
  2. Ben Lindhout:
    4 september 2019
    Nog een paar dagen en je hebt je bestemming bereikt Martien. Het laatste stukje met je dochter, wat geweldig moet dat voor je zijn! Het houdt natuurlijk niet op als je weer thuis bent. Een vracht aan prachtige foto's en schrijfwerk en herinneringen neem je mee terug naar huis. Daar kun verder nagenieten van je geweldige tocht lijkt me zo.
    Dank dat ik dit mee kon beleven. Ik maak een diepe buiging voor je!!
  3. Jolanda:
    4 september 2019
    Heb je vanavond gesproken. Zag een gelukkige man. Een van je laatste zwaardere wandeldagen zitten er vlg jou op na vandaag. Morgen korte tocht om dan te gaan zitten wachten in een dorpje op jarige Maartje! 🎂🥳 Hoe geweldig om dit te gaan beleven samen. Lekker genieten samen. 🤓💋🙏🍀🚶🏻‍♂️💪👊👏
  4. T. Van de Voort:
    4 september 2019
    He Martien top prestatie hoor en geweldig dat wij mee mochten genieten van je verhalen , de mooie en de mindere dagen de verschillende mensen die je mocht ontmoeten,,de natuur en de vogels waar jij heel veel over wist te vertellen , het was een flinke uitdaging en doel en jij hebthet gedaan💪🤗
    Morgen krijg je ondersteuning van Maartje geniet ervan 😀
    Buen Camino 🚶‍♂️
  5. Franka:
    5 september 2019
    Nun dikke buiging Mart, en ja zo meteen Maartje tot de eindstreep.. veel intense momenten.. geniet van en met elkaar❤️
    Oe laatste loodjes.. tot gauw 🙌🏻🙏🏻🍀😘
  6. Andrė Meeuws:
    5 september 2019
    Nog 100 km. Wat een prestatie. Samen met Maartje naar de finish. Geweldig.
    Bedankt voor het vele plezier dat ik aan je verhalen en foto's mocht beleven.
    Keep on walking: voetje voor voetje ( Nog efkes)👍🙋‍♂️
  7. Jose van der loo:
    He Martien ,
    Je einddoel in nu in zicht, wat een prestatie heb jij al geleverd.💪💪
    Je bent een voorbeeld voor heel veel anderen.
    Iedere morgen lees ik bij mijn ontbijtje je mooie verhalen en bekijk de geweldige foto,s.
    Heerlijk om samen met je dochter Maartje de eindstreep te halen.
    Alvast gefeliciteerd met haar verjaardag.🍰🍰
    Proooooost 🍷🥂 ook op alles wat je al hebt bereikt .TOPPER.
  8. Annie en Hein:
    5 september 2019
    Wat heb weer ontzettend mooie foto's gestuurd.
    Wat ziet het er daar dan heel anders uit als hier oud en authentiek. De laatste 100 km in het vooruitzicht.
    Geweldig wat je presteerd.
    Fijn feestje met Maartjes verjaardag en geniet van de laatste loodjes.
    Tot in Someren!!!❤️🍀🍺👍
  9. Toon & Arna:
    Hartelijk gefeliciteerd met Maartje.Ook voor Maartje natuurlijk
    Maak er maar een gezellige dag van.
    En het begint op te schieten op weg naar wat je wilde bereiken.Tot nog toe goed gegaan.Maar nu moet het helemaal goed gaan samen met je dochter.Martien en Maartje 'n fijne tocht SAMEN❤❤❤
  10. Maria Looymans:
    5 september 2019
    Een dikke proficiatttt met de verjaardag van Maartje! Dat wordt vandaag vast een mooie feestje🐞🍻🥂🌺🌺🌺💃🕺🌞
    Nou Martien er nog even tegenaan, 100km.🙊tezamen met je mooie dochter. Ook dit gaat je vast lukken! Lieve groetjes van Peer en mij😍🐾
  11. Truus en André van gogh:
    Ha Martien en Maartje
    Ja want die is nu bij jou en jarig. Maartje proficiat en Martien ook proficiat met je dochter.maak et een gezellige dag van samen🍺
    En geniet zeker van de laatste kilometers samen.
  12. Judith Brouwers:
    5 september 2019
    💪🏻👏🏻 wat gaat het super! Nog even voor het erop zit (loopt 😉), geniet er nog fiks van!