03.06.2019 vierendertigste dag. 29km. van Bouilly naar Ervy le Chatel

3 juni 2019 - Eaux-Puiseaux, Frankrijk

Ontbijt samen met een Belgisch stel. Zij liepen van hun woonplaats tot Vezelay. Maar zij liep maar max. achtien km per dag daarom bracht de eigenaar ze eerst een km of zeven weg. Hij bood mij aan om mee te rijden maar heb het vriendelijk afgeslagen. Meteen bij het verlaten van het dorp een giganties groot klaprozenveld. Ik loop de eerste km langs een asfaltweg die erg stijl omhoog gaat. Na een tijdje klimmen zie ik in een grote bocht van de weg een man op zijn knieen fotos maken. Ik er heen en zag het al, orgideeen. Ja zij de man antosiast, en hij wees ernaar. Er stonden een aantal soorten. Bosvogeltje, Poppenorches, Soldaatje, beienorches, mannetjesorches, Hondskruit en een nachtorches soort. Op mijn knieen, rugzak nog om, en fotos maken. Is ook wel iets om antosiast van te worden. Het klimmen was ik zo vergeten. De man maakte wat fotos van mij en vroeg mijn mailadres. Ben benieuwd. Hij vertrok en ik al speurende verder zag er nog verschillende maar geen nieuwe. Na twee uur lopen op een bankje even rusten. Moet wel vaart gaan maken.nog maar vier km gelopen. Dus even de pas er in hondskruit zag ik wel honderden. Op een gegeven moment liep ik er gewoon tussen door samen met honderden wilde weit planten vol op bloeiend. Het bleef wel klimmen en dalen steeds weer. Op vijftien km kwam ik een klein restaurantje tegen. Even gestopt om wat te eten en drinken en door. Ik begon het klimmen zat te worden, loop ik ook nog twee km om. Dus toen ik op de plaats van bestemming was, was ik er ook helemaal klaar mee. Op mijn adres, een kerkelijk onderdak, was niemand. Ik had gebelt dat ik zou komen. Het was al half zes. Op het kantoortje stak de sleutelbos. Op een brief stond dat ik aan moest bellen. Na enig zoeken vond ik een drukknop. Bellen maar gebeurde niets. Even wachten dan maar.  Niets de sleutels gepakt en het andere gebouw open gemaakt. Een soort kantine maar een grote rotzooi. De wc zagen er ook niet al te florisant uit. Al in geen jaren geruimd. Boven gekeken allemaal rotzooi kamers. Geen slaapkamer gezien. Maar weer naar buiten.  Bellen telefoon ging over maar ik hoorde hem. Lag in kantoor op het bureau. Zag het eigenlijk al niet meer zo zitten. Vast wat eten gekocht in een tabakzaak, supermarkt was opgeheven. Bellen naar de enige bb in het dorp. Nee zat vol. Zullen die Belgen van vanmorgen wel zitten. Wat nu zei ik, ik ben te voet, bel over vijf min. maar terug ik ga wat zoeken. Bellen, ja ze had wat gevonden. In het dorp naar het cafe restaurant gaan, hij verwacht je, kan alleen niet meer koken. Oke en heel erg bedankt. In het cafe, stevige eigenaar pakt een sleutelbos. Kom hij kent drie woorden engels we lopen door het dorp naar een oud pand met allemaal slaapkamers. Wc douche pelgrimprijs incl. ontbijt veertig euro okee, okee allang blij dat ik iets heb. Ontbijt zeven uur, nee acht uur is tijd genoeg morgen ga ik iets rustiger aan doen. In een van de kamers vind ik een elektrisch kookplaatje. Heb net een blik ravaolie gekocht. De helft eruit en het blik een half uurtje laten pruttelen. Eten, wat sinasappelsap wat pruimen en buik weer rond. Tja af en toe een beetje primitief moet kunnen. Maar ter compensatie dadelijk nog een zakje chips met een klein flesje wijn. Morgen weer gewoon een nieuwe dag.

1. Franka:
    Bikkel 👍
  2. Bea:
    Mooi verhaal mooie foto's! Welterusten😘🍀
  3. Peter van der putten:
    3 juni 2019
    Wa gu nie allmoal kent fotograferen op oew knieën mi unnu frimdu vent. Mar kei skon foto,s. Nog veul wandel plezier oew bruurku 😆👍
  4. Lisanne:
    3 juni 2019
    Hé Martien, wat een mooie verhalen geniet er elke keer weer van als ik ze lees.. Heerlijk zal het wel geweest zijn samen met je meisje, en je vrienden. Nu weer verder je pat behandelen, geniet ervan liefs xx lisanne
  5. Annie en Mart:
    4 juni 2019
    Martien goeie morgen je bent volop aan de gang met je hobbie en weer die mooie natuur in en genieten van al dat mooi s om je heen Martien het allerbeste je hebt mooi weekeind gehad en nu weer aan het werk gr Mart,
  6. Andrė Meeuws:
    4 juni 2019
    Ooit zit het slaaptechnisch mee en ooit zit het tegen. De natuur maakt veel goed denk ik zo maar uit je verhalen te lezen. Houdt de moed er in en keep on walking: Voetje voor voetje 👍🙋‍♂️
  7. Annie en Hein:
    4 juni 2019
    Martien, hele mooie foto's van de orchideeën en andere bloemen.
    Slapen valt dus soms een beetje tegen, maar als je erg moe bent slaap je overal en morgen misschien weer mooi onderkomen.
    Zet hem op !!!!😀🌻
  8. T. Van de Voort:
    4 juni 2019
    Vandaag was het zeker bergje op bergje af en over de temperatuur was niet te klagen even wennen ,maar de natuur ,maakt alles goed petje af Martien en als toetje lekker wijntje🍷 met een chipske.
    Buen Camino 🚶‍♂️
  9. Marja van Mierlo:
    4 juni 2019
    Martien, WA kendo gij toch smeuig schrijven. Geweldig om je verhalen te lezen en super hoe else verrassen de situation weer positives weet op te lossen 👍 Ben trots op je 😘
  10. Marja van Mierlo:
    4 juni 2019
    Woordenboek op iPad doet een beetje get, maar je weet wat ik bedoel 🙋🏻