02.09.2019 honderdvijfentwintigstedag 26km van Ambasmestas naar Fonfria

2 september 2019 - Pedrafita do Cebreiro, Spanje

Vanmorgen kwart voor zeven op. Goed geslapen. Goed ontbijt gastvrouwen nog eens hartelijk bedankt voor hun werk om mij te bevrijden van bedwantsen. Iets voor achten weg. Vandaag word weer een klimdag. Ik eindig vandaag op de top. Eerste half uur langs de weg. Dan komen we op  wat mooiere paden. Afwisselen door velden, weiland of bossen. Maar steeds omhoog. Het ene moment stijler als het andere. Af en toe zie ik een andere pelgrim lopen. Na mijn eerste stop op zeven km veranderd het zicht ik ben best hoog  en kom in de heideachtige heuvels met prachtige vergezichten. En hoe hoger ik kom hoe mooier het word. Alles is weer groen en er staan weer meer bloeiende planten. Twee inktzwammen vallen ook op en ik maak er een foto van. Na veertien km stop ik met een kop thee een lekker broodje. Het is een toeristisch plaatsje. Grote parkeerplaats en klein kerkje. Er ligt een stempel en ik stempel mijn credentiaal. En dan verder voor de laatste twaalf km. Ik kom steeds hoger en hoger en de vergezichten steeds mooier. Om vier uur loop ik Fonfria binnen. Ligt op twaalfhonderdachtentachtig meter. Al een bertje afgedaald. Het hoogste punt vandaag was dertienhonderdnegentigmeter. En ik ben op zeshonderdenelfmeter gestart. Ik ga na de alberque casa Nunes. Best groot kunnen zestig mensen slapen. Ziet er allemaal goed uit. Grote slaapzaal twintig stapelbedden. Maar lakens en dekens. Het koelt hier s'avonds goed af.  Mooi uitzicht van uit de zitkamer. Ik doe mijn was en zie dat de waslijn vol is. Dan de wasdroger. Kost drie euro maar deel dit met een Italiaan die hetzelfde zag. Drink met hem een biertje in de zon. Na drie kwartier klaar maar niet droog. Zien we aan de overkant van de weg nog meer waslijnen. Hangen de was daar op. Er staan ook wat ligbedjes. Op een ervan ga ik heerljjk drie kwartier liggen. Dan eten langs het gebouw nasr beneden en weg over steken. Groot rond gebouw. Lange tafel en eten met zesentwintig man. Goed gevulde groente soep, rijst met vlees. Soepvlees aangekleed met erwten paprika en sausje. Ook niks mis mee. En gebak na. Ik zat langs een duitse aan de ene kant en een zuid afrikaanse aan de andere kant daarnaast een vrouw uit Londen. Tegenover mij een hollands jong stel en een oostenrijkse. En weer een duitse. Daar heb ik wisselende gesprekken mee gehad. Weer een mooie dag. Nu eerst de was op gaan halen zou ik zo vergeten. En Jolanda even bellen.

1. Mieke en Gerard.:
    2 september 2019
    Fijn dat het weer goed gaat, je loopt nu door een mooie omgeving. 😘
  2. Mia en Jan:
    Mooi verhaal,en hele mooie fotos.Suc🍀🍀🍀🍀🍀🍀 met 🥾🥾morgen.Groetjes 👏👏
  3. Andrė Meeuws:
    2 september 2019
    Weer een dag als vanouds, nu wel wat hoger gelegen slaapplaats. Hoop dat je van de beestjes af bent. En weer mooie foto's.
    Keep on walking: voetje voor voetje ( Nog efkes) 🙋‍♂️👍
  4. Isi fondon:
    2 september 2019
    Super amigo dat het weer beter gaat.
    Kun je alles weer voortzetten.
    En zachtjes aan naar het eind toe leven
    Veel succes met deze prachtige tocht .
    Mucho suertte
  5. Maria Looymans:
    2 september 2019
    Zo te horen gaat het weer een stuk beter, fijnnnnn!
    Prachtige foto's Martien...
    Slaap lekker! 🐾
  6. Bea:
    2 september 2019
    Mooie foto's!!! Succes en maak er mooie laatste loodjes van samen met Maartje.😘🍀
  7. Franka:
    Mooi man,echt gaafffff 🙏🏻🙌🏻🍀😘
  8. Toon & Arna:
    2 september 2019
    Mooie foto's Martien en gelukkig gaat het goed.Hou vol en het ga je goed.
  9. Annie en Mart:
    3 september 2019
    GOEIE MORGEN MARTIEN blij dat het weer beter gaat dan kun je het laatste gedeelte ook afwerken het schiet aardig op en maar fijn genieten van al het moois om je heen GR. MART EN HAUDOE...
  10. Gerrit Carla:
    3 september 2019
    Wat fijn Martien dat je weer van beestjes bevrijd bent,en dat je weer lekker op weg bent ,en die hoogte verschillen petje af voor je,wat is het een mooie omgeving ,super dat je al zo ver bent nog een paar dagen en dan heb je bereikt waar je zo lang naar uit keek ,keep on walking (Ps weer mooie foto,s)
  11. Annie en Hein:
    Martien,
    Super mooie foto's van de prachtige omgeving daar.
    Beestjes weg en weer genieten van de laatste tochten.
    Veel succes!!!!🍀❤️🌞👍
  12. Frank Martens:
    Hoi martien
    fijn dat t weer goed gaat. Wat een tegenvaller zo op de valreep nog.
    Maar jij laat je zomaar niet uit het veld slaan is wel gebleken. Zet em nog op het laatste stukje geniet er van.
    Gr frank
  13. Henri:
    Mooie omgeving. Genieten voor jou met al die natuur. 👍
  14. Lisanne:
    3 september 2019
    Hoi Martien, weer van die prachtige foto's. Gelukkig heb je weer een mooie dag achter de rug. Het einde komt steeds dichter bij. Mooi vooruit zicht dat Maartje het laatste stuk met je gaat lopen. Wat een avontuur. Geniet er elke dag van😘
  15. Truus en André van gogh:
    3 september 2019
    Wat een mooie foto's. Geniet nog maar van die mooie natuur.
  16. Jan en Sandra:
    3 september 2019
    Leuk te lezen Martien!! Mooie foto’s!
    Succes nog!!! En hopelijk snel met heel leuk bezoek! 🍀
  17. Thea van de voort:
    3 september 2019
    Fijn dat je van die beestjes af bent. Weer mooie foto's. Geniet nog van de laatste dagen. Leuk om dat samen met Maartje te lopen. Gr. Van ons