01.09.2019. Honderddrieentwintigstedag 7km van Trabadelo naar Ambasmestas

1 september 2019 - Vega de Valcarce, Spanje

Werd vannacht wakker en voelde dat het niet goed zat. Mijn schoudersen rug voelde branderig aan. Ik stond op keek in de spiegel en zag dat alles onder grote rode vlekken en bulten zat. Wat nu, tjonge jonge daar lig je dan tte balen. Ik moet hier hulp bij gaan halen. Ik had gehoord dat verderop een alberque zat van schotse vrouw daar ga ik heen kan in iedergeval mijn verhaal vertellen. Na uren woelen werd het kwart voor zeven. Opgestaan om kwart over zeven naar beneden. De eigenaarresse verteld bedbugs. Zij ging mee naar boven keek maar zag niks en haalde haar schouders op. Naar beneden koffie met een chocoladebroodje en een banaan. Rustig opgegeten en aangelopen. Bij de berque stondem drie italiaanse fietsers. Ik vroeg of hier de engelse dame zat. Ja, maar ze slaapt nog. Ik op het bankje zitten en de volgende stadjes bekijken. Op zeven km zat een duits echtpaar met een alberque. Dat is anderhalfuur verder daar zal wel iemand wakker zijn. Daar aangekomen ging ik naar binnen en vertelde Sabine dat ik een groot probleem had. Ga eerst maar eens zitten en vertel. Ik mijn verhaal gedaan,een beetje geemotioneerd. Geen probleem zij ze ik ga je helpen. Bedwantsen zijn een probleem maar dat is zo en zal zo blijven. Momenteel heerst het weer erg. Rugzak buiten laten en leeg halen alles wat op kleren lijkt on de wasmand gooien en dat gaat in dr droger. Door de hoge temperatuur gaan alle bedwantsen en hun eitjes dood. Dan de rugzak en tasjes etc. Gaan een een grote zwarte plastic zak. Daar spuiten we een giggoedje in binden hem dicht en zetten hem in de volle zon. En laten hem lekker warm worden. Ze had nog een mandje met kleren die pelgrims achter gelaten hadden. Kijl maar of er iets past. Een spijkerbroek die zit me als gegotenen een t shirt. Zo gezegd zo gedaan. Ze vroeg of ze het even mocht zien. Ja het zijn echt bedwantsen beten. Ze had ook een zalf die ik er op kon smeren. Haar zuster die er was vroeg zal ik het even doen. Ja graag ik kan er moeilijk bij. Toen dat gebeurd was, was ik weer helemaal gelukkig. Ik zei dat ik hier wilde blijven vandaag en dat was goed. Ik ging naar boven een uurtje slapen. Vannacht niet veel van gekomen. Even Jolanda verwittigd. En even het dorp in om wat te eten. Daarna terug. En buiten in de zon gezeten wat kranten lezen op mijn telefoon. Even gelezen en een link gezocht om formule 1 te kijken. Maar dat was na tien minuten voorbij. Max Verstappen lag er meteen uit. Dan maar lekker lezen met een  glas weisbier. Mijn shirt uit gedaan zodat de zon goed op de rode vlekken kon schijnen. Een lekker rustige middag gehad. Om zes uur douchen mij kleren weer aan  en om zeven zouden we gaan eten wat half acht werd. Nog twee pelgrims melden zich nog laat en wilde ook mee eten. Ga maar eens naar beneden om te kijken wie het zijn. Het zijn twee poolse pelgrims. We gaan aan tafel en kuunne allemaal duits. Dat is makelijk. Vooraf gebrande griesmeel soep. Oud duits recept. Dan spagety en als toetje brood in ei gebakken met zelfgemaakte bramenjam. Een wijntje erbij en we hebben lekker gegeten en tot half tien gekletst. Om tien uur naar boven mij  rugzak weer inpakken  en slapen. Morgen weer lopen.

1. T. Van de Voort:
    1 september 2019
    Heftig Martien maar gelukkig dat ze jou konden helpen 👍jammer dat je dit in de laatste 2 weken moest meemaken,positief zijn komt goed 🤗🤗😍 en Andre zei nog wel Martien zag er goed uit😊🌞💃
    Morgen weer een nieuwe dag en op naar de ontmoeting met Maartje over een paar dagen,Buen Camino 💃
  2. Annie en Mart:
    1 september 2019
    GOEDE AVOND MARTIEN verdomme wat is dat toch verrekte vervelend en het ongemak van die vliegjes troep plus dat het heel vervelend is het is maar te hopen dat het wat helpt met alles wat die mensen weten dan gaat misschien weer de goede kant op laten we hopen in ieder beterschap en heel veel sterkte gewenst GR.MART EN HOUDOE..
  3. Marja van Mierlo:
    1 september 2019
    Och Martien toch, wat ontzettend vervelend.....gelukkig ontmoet je lieve mensen die je hierbij willen helpen 👌 Hopelijk nemen de klachten snel af 🙏🙏 En kun je na een goede nachtrust morgen weer genieten van je camino 🍀🍀😘
  4. Franka:
    1 september 2019
    Beterschap enne succes weer morgen🍀🙌🏻🙏🏻😘 Truste
  5. Cor van D:
    1 september 2019
    Tjonge Mart wat een beproeving zeg, Die smerige luizen zeg. Maria en ik hebben dat ook een keer gehad in Spanje in een huisje op een camping. Maar niet leuk als je er in zit, maar leuk om te vertellen later tegen je kleinkinderen.:).
    Veel sterkte met dit ongemak. Wel super dat je zulke behulpzame mensen tegenkomt, geeft weer een hoop energie.
    Na regen komt zonneschijn. Succes en groeten van Maria en Cor
  6. Jolanda:
    2 september 2019
    Hele goede beslissing gemaakt vriendje! Gelukkig ben je bij hele lieve zorgzame mensen. Is geen flauwe kul wat die kl.te beestjes aanrichten op je lijf zoals ik zag... 😥gelukkig heb je nog goede moed en zin om door te gaan, en het is ook zo... wordt alleen maar leuk, leuk, leuk! Tis zo donderdag! 👊💪🚶🏻‍♂️🍀🙏🦶😘
  7. Henri:
    2 september 2019
    Succes Martien vandaag, hopelijk kun je al het ongedierte daar laten en jij weer vrolijk verder.
  8. Andrė Meeuws:
    2 september 2019
    De laatste loodjes wegen het zwaartst zo blijkt maar weer. Wel mensen om je heen die je echt willen helpen dat is wel goed om te lezen. Blijf erin geloven met het einde in zicht. Veel sterkte en succes.
    Keep on walking: voetje voor voetje ( Nog efkes).👍🙋‍♂️
  9. Marjan:
    2 september 2019
    Dit gun je niemand, maar zeker jou niet, die zo'n geweldige prestatie levert. Beterschap en geniet van de laatste etappes.
  10. Charlotte:
    2 september 2019
    Gelukkig gaat dat over. Heel veel fijne laatste wandeldagen, Mart!
    Heerlijk om te volgen. Liefs Harry en Lot.
  11. Toon & Arna:
    2 september 2019
    Hoi Martien Alles komt goed de wereld is nog niet zo slecht denk ik dan.Heel veel Goeie mensen,dat zie je nu wel weer.En 'n middagje wat rustig aan,dan kende er wir tegen.
    Martien laat de WANTSEN lopen naar de Maan.GAI KOMT IN SANTIAGO AAN.🚶‍♂️🚶‍♂️🚶‍♂️🙏🙏🙏
  12. Pepe Voorbraak:
    2 september 2019
    Hoop dat het zo weer over is...zodat je kunt genieten van al het leuks wat komen gaat!!!😏😊😘
  13. Truus en André van gogh:
    Hé Martien
    Fijn dat het weer beter gaat.
    Einde is in zicht.
    Succes 🕷weg met die klote beestjes
  14. Maria Looymans:
    2 september 2019
    Tjuu toch, dat is even pech😪 fijn, dat je dan toch weer aardige mensen ontmoet die je helpen en van wanten (aanpakken) weten.
    Ja Martien; " die goed doet, die goed ontmoet" of zoiets..🤔mooi toch.
    Hopelijk geneest het snel ...
    Veel sterkte en je gaat morgen vast weer als een speer en toch ook maar een beetje proberen te genieten.
    Warme knuffel en lekker slapen..😴😴🐾